آموخته هایم از نامه نویسی

آموخته هایم از نامه نویسی از وب سایت مرجع آن بازنشر شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش آن با ذکر منبع لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار و مطالب غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب بر روی لینک ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید.

اولین نوشته
سلام . من ... نامه نویسی رو دوست دارم و خودمم در حال یاد ... ری اصول این هنر هستم و سعی میکنم هر کت ... را که میخونم و یا در هر دوره ای که میرم آموخته هامو در اینجا ثبت کنم.

امیدوارم مطالب این وبلاگ به دردمون-البته بیشتر به درد خودم-بخوره چون دلیل عمده ایجادش بخاطر اینکه زمان بیشتری به دنبال یاد ... ری باشم.

لطف کنید اگر نظری دارید حتما ارائه دهید.

برچسب ها : اولین نوشته
اولین نوشته
منبع :
نکاتی در مورد کشمکش
تماشاگران اغلب خشونت عاطفی را آسانتر از خشونت فیزیکی درک می کنند، زیرا با خشونت نوع اول آشناترند. تعداد کمی از بینندگان ... مورد اصابت گلوله قرار گرفته، شکنجه شده یا با اتومبیل از ص ... ه ای پرت شده اند. اما اغلب مردم عضو خانواده هستند و زمینه کشمکشهای خصوصی در خانواده را بخوبی می شناسند؛ خود در آن در ... رند و درد عذاب آن را بخوبی درک می کنند.
کشمکش بی آنکه مانع از حضور شادی و خوشبختی روی ... باشد، باید به نوعی در پس زمینه حضور داشته باشند. صحنه های آرام باید در پس خود نوعی کشمکش داشته باشند. ... ومی ندارد مسائل بر سر بیننده کوبیده شود، بلکه باید صرفا سایه ای از آن بر صحنه بیفتد.
کتاب عناصر ... نامه نویسی صفحه 16

برچسب ها : نکاتی در مورد کشمکش - کشمکش ,خشونت ,داشته باشند
نکاتی در مورد کشمکش کشمکش ,خشونت ,داشته باشند
منبع :
کشمکش خانواد ...
کشمکش خانواد ... فرا ... رترین نوع کشمکش است.

همه بینندگان ... به نوعی در کشمکشهای خانواد ... در ... ر هستند و به هنگام تماشای ... هایی همچون چه ... ی از ویرجینیا ولف می ترسد؟، کرامر علیه کرامر، مردم عادی یا هملت به ... مخفیانه زند ... شخصیتها می پردازند. بیننده که شاهد روح ... شخص دیگری است، به درون مسائل وی کشیده می شود و از نظر عاطفی با آنها در ... ر می شود. بهترین درامها، درام رسواییهای اخلاقی است. کنش دراماتیک اغلب میان دشمنان یا اشخاص بی طرف روی نمی دهد، بلکه حاصل برخورد دوستان یا افراد خانواده است. کشمکش اصلی- یعنی کشمکش خانواد ... - منبع بهترین درامهاست. کتاب عناصر ... نامه نویسی نوشته آروین آر. بلکر صفحه 15

برچسب ها : کشمکش خانواد ... - کشمکش ,خانواد ,کشمکش خانواد
کشمکش خانواد ... کشمکش ,خانواد ,کشمکش خانواد
منبع :
هفت گام تا ساختار داستان
هفت گام تا ساختار داستان

۱- مسئله/ نیاز شخصیت اصلی: شخصیت از مسئله کاملا آگاه خواهد شد اما نه از راه حل آن. نیاز یک امر درونی و اغلب پنهان است.چیزی در شخصیت اصلی یا پروتاگونیست گم شده که معمولا ناشی از یک نقصان شخصیتی است.
۲- خواسته: یک هدف مشخص. در اینجا خوب است میان « نیاز» و «خواسته» تمایز قائل شویم. شیری گرسنه است؛ این نیاز اوست. بعد غزالی را در حال فرار می بیند: غزال همان خواست مشخص است. شیر باید برای برطرف ... نیازش، به خواسته خود دست پیدا کند. گرچه نیاز و خواسته با هم در ارتباطند اما یک چیز واحد نیستند.
۳-حریف یا هماورد: که برای همان هدف یا هدفی متضاد یا برای همان قلمرو می جنگد. حریفان می توانند هم بیرونی باشند هم درونی.

۴- نقشه: رشته ای از رهنمون ها که قهرمان یا پروتاگونیست به کار می ... رد تا بر حریف یا آنتاگونیست غلبه کند، به هدف خود نایل شود و به خواسته مشخصی که دارد دست یابد. کار ل ... با مشکل موجه می شود و قهرمان باید از نو سازماندهی کند و راه حلهای تازه بیابد. تا پیش از رسیدن به نبرد نهایی، نقاط عطف بسیاری وجود خواهد داشت.
۵- نبرد نهایی: کشمکشها شدیدتر و شدیدتر می شوند. نبرد نهایی همان کشمکش پایانی است.
۶- مکاشفه نفس: دروغها برملا می شوند. قهرمان دچار تحول بنیادی می گردد و نکته اساسی را درباره خود و جایگاهش در عالم می آموزد. بهترین داستانها دارای نوعی مکاشفه اخلاقی نیز هستند. یعنی نه فقط درباره « کیستی» قهرمان بلکه درباره رفتار وی با دیگران نیز آشکار می کنند.
۷- زند ... تازه ای آغاز می شود: قهرمان در جایگاهی بالاتر یا پایینتر از جایگاهش در آغاز داستان قرار می ... رد. این جایگاه جدید یا مثبت است یا منفی. سوال معیار می تواند این باشد: شخصیت من کدام تحول بنیادی را پشت سر گذرانده است.
(توجه داشته باشید مراحل ۵ تا ۷ اغلب در ده دقیقه پایانی ... نامه اتفاق می افتد)
کتاب راه داستان- صفحه۲۱ً
برچسب ها : هفت گام تا ساختار داستان - قهرمان ,داستان ,خواسته ,شخصیت ,نبرد ,تحول بنیادی ,نبرد نهایی ,برای همان ,شخصیت اصلی ,ساختار داستان
هفت گام تا ساختار داستان قهرمان ,داستان ,خواسته ,شخصیت ,نبرد ,تحول بنیادی ,نبرد نهایی ,برای همان ,شخصیت اصلی ,ساختار داستان
منبع :
نکاتی در مورد ... نامه نویسی از آقای بهرام توکلی
بخش های کوتاهی از مصاحبه با آقای بهرام توکلی از کتاب حرفی از جنس زمان صفحه ۱۰۶ :
خیلی وقتها ایده های اولیه کار را از داستانهای کوتاه می ... رم. البته شاید نشود پس از اتمام ... نامه به داستان خاصی اشاره کرد، بلکه مجموع داستان هایی که در مدتی می خوانم، ایده ای را به ذهنم متبادر می کند. ممکن است اتفاقاتی هم بیفتد که آن ایده را تقویت کند. بعد چیزهایی را حول و حوش این موضوع جمع آوری می کنم.عادت دارم نکات زیادی را یادداشت کنم.

به نظر من تاثیر گرفتن از کار دیگران نه تنها عیب نیست بلکه حسنی است که با بی توجهی به آن خود را از دریافت های دیگران از جهان اطراف محروم می کنیم.

من فکر می کنم در قدم اول هنگامی که موضوع به ذهن آدمی می رسد، باید بررسی کند و ببیند موضوعات مشابهی که درباره اش ... ساخته شده یا رمان یا داستان نوشته شده چه ویژ ... هایی دارند

برچسب ها : نکاتی در مورد ... نامه نویسی از آقای بهرام توکلی - داستان ,ایده ,بهرام توکلی ,آقای بهرام ,آقای بهرام توکلی
نکاتی در مورد ... نامه نویسی از آقای بهرام توکلی داستان ,ایده ,بهرام توکلی ,آقای بهرام ,آقای بهرام توکلی
منبع :
نکاتی در مورد صحنه، سکانس و ... در ... نامه
خوب است برای هر سکانس نامی انتخاب کنید تا معلوم شود که علت وجودی آن در ... چیست.
تفاوت بین صحنه ای ساده، صحنه ای که نقطه اوج یک سکانس است و صحنه ای که ... را به نقطه اوج می رساند بسته به میزان تغییر، یا دقیقتر، میزان تاثیری است که آن تغییر، در جهت مثبت یا منفی روی شخصیت دارد- بر روی زند ... درونی شخصیت، روابط خصوصی، روابط اجتماعی و عمومی و یا ترکیبی از همه آنها.
تغییری که در هر صحنه حادث می شود قابل بازگشت است.نقطه اوج هر ... نیز قابل بازگشت است اما نقطه اوج داستان موجب تحولی قطعی و غیرقابل بازگشت می شوند.
کتاب داستان صفحه ۲۹ و ۳۰

برچسب ها : نکاتی در مورد صحنه، سکانس و ... در ... نامه - نقطه ,صحنه ,سکانس ,قابل بازگشت
نکاتی در مورد صحنه، سکانس و ... در ... نامه نقطه ,صحنه ,سکانس ,قابل بازگشت
منبع :
تفاوتهای ساختار شاه پیرنگ با ... ده پیرنگ در ... نامه
شاه پیرنگ( طرح کلاسیک) در ... نامه تاکید را بر کشمکش بیرونی می گذارد و گرچه شخصیتها غالبا کشمکشهای درونر سختی دارند اما تاکید بر مشکلات آنها در روابط شخصی و خانواد ... و رابطه با نهادهای اجتماعی یا نیروهای طبیعی است. در ... ده پیرنگ، برع ... ، قهرمان ممکن است کشمکشهای بیرونی شدیدی با خانواده، جامعه و محیط طبیعی داشتا باشد اما نقطه تاکید کشمکشهای فکری و احساسی، خودآگاه و ناخودآگاه، اوست.

به عنوان مثال به مسیری که قهرمان ... های جنگجوی جاده و جهانگرد اتفاقی طی می کند توجه کنید. در اولی مل ... بسون در نقش مد م ... تحولی درونی را از یک آدم تنها و متکی به نفس به قهرمان ایثاگر از سر می گذراند اما تاکید داستان بر بقای قبیله و گروه است. در دومی، ویلیام هرت در نقش یک سفرنامه نویس، پس از ازدواج مجدد وتبدیل شدن به پدری دوست داشتنی برای یک پسر تنها، دچار تحول می شود اما تاکید ... بر تولد د وباره روح این مرد است. تبدیل او از مردی دچار فلج عاطفی به مردی که می تواند آزادانه عشق بورزد و احساس کند، قوس اصلی حرکت ... را تشکیل می دهد.

کتاب داستان نوشته رابرت مک کی صفحه ۳۴

برچسب ها : تفاوتهای ساختار شاه پیرنگ با ... ده پیرنگ در ... نامه - تاکید ,قهرمان ,کشمکشهای ,پیرنگ
تفاوتهای ساختار شاه پیرنگ با ... ده پیرنگ در ... نامه تاکید ,قهرمان ,کشمکشهای ,پیرنگ
منبع :
واقعیت پایدار در برابر واقعیت ناپایدار در ... نامه
داستان استعاره ای برای زند ... است؛ استعاره ای که ما را فرای امور واقع می برد و با بنیادها و ریشه ها آشنا می کند. لذا خطاست اگر معیارهای واقعیت را در مورد داستان به کار ... ریم. دنیاهایی که ما می آفرینیم از قواعد درونی خود پیروی می کنند. شاه پیرنگ در یک واقعیت پایدار شکل می ... رد ...اما واقعیت در اینجا به معنای امور واقع نیست. حتی طبیعت گران و «عین واقع ترین» ... ده پیرنگ نیز، وجودی انتزاعی و پالایش یافته است.در هر واقعیت داستانی یا تخیلی، چیزها به نحو خاصی اتفاق می افتندکه با نحوه وقوع آنها در یک واقعیت داستانی دیگر متفاوت است. در شاه پیرنگ نمی توان این قوانین را ش ... ت حتی اگر عجیب و غریب و غیر عقلی باشند.واقعیات پایدار صحنه هایی تخیلی اند که نحوه تعامل شخصیتها را با دنیای پیرامونشان تعیین می کنند، تعاملی که تا پایان داستان ادامه می یابد تا از آن میان معنایی پدید آید.

کتاب داستان اثر رابرت مک کی صفحه ۳۸

برچسب ها : واقعیت پایدار در برابر واقعیت ناپایدار در ... نامه - واقعیت ,داستان ,پایدار ,پیرنگ ,واقع ,واقعیت داستانی ,واقعیت پایدار ,امور واقع
واقعیت پایدار در برابر واقعیت ناپایدار در ... نامه واقعیت ,داستان ,پایدار ,پیرنگ ,واقع ,واقعیت داستانی ,واقعیت پایدار ,امور واقع
منبع :
شخصیت در ... نامه
«داستان» جایی است که ضربه های مهم داستان خود را آشکار می کنید. برای اینکه داستان شخصیت محور باشد، این ضربه ها باید از شخصیت نشئت ب ... رند: نه اینکه چه اتفاقی می افتد، چرا و چگونه شخصیت کاری را که انجام می دهد، انجام می دهد وچگونه اعمال باعث دگرگونی خودش واطرافیانش می شود. به این ترتیب تاثیر و قدرت داستان بیشتر و مسلما جالبتر می شود، به این دلیل که به خواننده یا بیننده امکان می دهد تا با یک نفر همذات پنداری کند و از این راه وارد داستان شود. کتاب راه داستان اثر کاترین آن جونز صفحه32

برچسب ها : شخصیت در ... نامه - داستان ,شخصیت
شخصیت در ... نامه داستان ,شخصیت
منبع :
شخصیت پردازی ... نامه
خلق شخصیت در ... نامه نویس با چیزی شروع می شو د که می شناسید. اما ممکن است تحقیق عام اطلاعت کافی به دست ندهد. بنابراین، لازم است نحقیق خاص را نیز انجام دهید تا جزئیات شخصیت را طوری پرداخت کنید که از مشاهده و تجربه شخصی شام بحساب می آید.

شخصیت در خلا نیست.محصول محیط خویش است. شخصیتی در قرن هفدهم با شخصیتی در تگزاس ۱۹۸۰ فرق میکند. شخیت ... ی در شهر کوچک ایلی نویز با ... ی که آسیب شناس بیمارستا ن عمومی بوستون است فرق ذارد.

برچسب ها : شخصیت پردازی ... نامه - شخصیت
شخصیت پردازی ... نامه شخصیت
منبع :
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
چشمه اطلاعات، خبرها و مقالات را بصورت کاملا اتوماتیک از منابع فارسی دریافت و طبق قوانین و مقررات با ذکر منبع بازنشر میکند. با توجه به ذکر منبع اطلاعات چشمه هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد و در صورت مشاهده محتوای نا مناسب میتوان بر روی گزینه “درخواست حذف ” در صفحه مورد نظر کلیک نمود.
All rights reserved. © Cheshme 2016-2017 Run in 0.254 seconds
RSS