وبلاگ فرهنگی مذهبی وسرگرمی ابن تیهان

وبلاگ فرهنگی مذهبی وسرگرمی ابن تیهان از وب سایت مرجع آن بازنشر شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش آن با ذکر منبع لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار و مطالب غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب بر روی لینک ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید.

شرح دعای روز بیست و هفتم


شرح دعای روز بیست و هفتم


اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را

وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی

واقْبَلْ مَعاذیری و بپذیر عذرهایم

وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ و بریز از من گناه و بار گران را

یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین ای مهربان به بندگان شایسته خویش


اللهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر

فضیلت شب قدر

خداوند متعال در قرآن می فرماید: ”لیله القدر خیر من الف شهر” (قدر ،3) یعنی ”شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است” چرا که در شب قدر قرآن نازل گردید ”انا انزلناه فی لیله القدر” (قدر ،1) یعنی ”ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم” و در این شب سرنوشت انسان ها رقم می خورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل می کنند ”تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر” (قدر ،4) یعنی ”ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (برای) هر امر و فرمانی در (این شب) نازل می گردند” و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است ”سلام هی حتی مطلع الفجر” (قدر ،6) ”این شب تا صبحگاه رحمت و تحیت و سلامت است” که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید نصیب ما گرداند.

انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار ن سایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل ن کار به انسان می دهد تا به ن راحتی و سایش دست یابد، چرا که خداوند نیز برای بندگانش سختی نمی خواهد بلکه سایش و راحتی را برای نان می خواهد
ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و هفتم - سختی ,خداوند ,سایش ,راحتی ,یعنی ,قرآن
شرح دعای روز بیست و هفتم سختی ,خداوند ,سایش ,راحتی ,یعنی ,قرآن
دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان


دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان


حفظ دست آوردهای ماه رمضان
فرصت یک ماه عبادت و بندگی در کمپ یک ماهه ی خدا، که دست آوردهای فراوانی از رحمت، برکت و مغفرت را برای انسان خاکی به ارمغان می آورد؛ نیازمند توجه و تلاشی جدی است تا اینکه حاصل و نتیجه 30 روز بندگی حق تعالی پرونده اش بسته نشده و ادامه داشته باشد.
هیچ انسان عاقلی به راحتی به خود اجازه نمی دهد که هر آنچه در سی روز تلاش و عبودیت به دست آورده را به خاطر سهل انگاری و تمایل به لذات ناپایدار دنیوی نیست و نابود کند.
دست آوردهای کمپ یک ماه مناجات با خدا


به راستی اگر انسان هایی که توفیق حضور در ضیافت الهی را پیدا کرده اند، از حاصل یک ماه عبادت و بندگی در کمپ مناجات با خدا اطلاع داشتند، آرزو می د وقتی درهای آسمان در ابتدای این ماه باز می شود هیچ گاه به رویشان بسته نمی شد، و یا اینکه آرزو می د که این ضیافت الهی و آثار و برکات آن تا پایان عمرشان ادامه می داشت؛ کما اینکه در روایتی علامه مجلسی از اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل می کند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة؛[1] اگر بنده «خدا» مى‏ دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى ‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.»
ادامه مطلب
برچسب ها : دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان - آوردهای ,رمضان ,اینکه ,بندگی ,انسان ,ضیافت الهی ,شگفت انگیز ,آوردهای شگفت
دست آوردهای شگفت انگیز ماه رمضان آوردهای ,رمضان ,اینکه ,بندگی ,انسان ,ضیافت الهی ,شگفت انگیز ,آوردهای شگفت
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان


شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان


اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات

واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ و گرامی دار در آن به حاضر

وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل و یا داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان

یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین وسیله های آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان


دعا و مناجات

شرح دعا

های نافله

در شبانه روز برای های یومیه، های نافله وجود دارد که انسان به وسیله آن ها می تواند به خداوند (عزوجل) بیش از پیش تقرب جوید چرا که های نافله، های اضافه بر های واجب در شبانه روز می باشند که ضعف های گزار در های واجب را از نظر توجه و حضور قلب در به سوی خالق یکتا جبران می نمایند.

کیفیت های نافله

های نافله غیر از روز سی و چهار رکعت است که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت آن نافله عصر و چهار رکعت آن نافله مغرب و دو رکعت آن نافله عشا و یازده رکعت نافله شب (که هشت رکعت آن به عنوان نافله شب و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر بوده) و دو رکعت نافله صبح می باشد که در روز نافله ظهر و عصر هر کدام ده رکعت می شود.

های نافله، های اضافه بر های واجب در شبانه روز می باشند که ضعف های گزار در های واجب را از نظر توجه و حضور قلب در به سوی خالق یکتا جبران می نمایند

وقت های نافله

وقت نافله صبح: نافله صبح قبل از صبح باید خوانده شود که زمان آن بعد از گذشتن نصف شب به مقدار خواندن یازده رکعت نافله شب بوده که احتیاط آن است که قبل از فجر اول خوانده نشود مگر آنکه بعد از نافله شب بلافاصله خوانده شود که در این صورت مانعی ندارد.

وقت نافله ظهر: نافله ظهر پیش از ظهر باید خوانده شود که وقت فضیلت آن، از اول ظهر تا موقعی است که آن مقدار از سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا می شود به اندازه دو هفتم آن شود.

ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان - نافله , های ,رکعت , ,خوانده ,واجب , های نافله , های واجب ,رکعت نافله ,چهار رکعت ,باید خوانده ,یکتا جبران می نمایند ,نافله، های اضافه , های نافله، ها?
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان نافله , های ,رکعت , ,خوانده ,واجب , های نافله , های واجب ,رکعت نافله ,چهار رکعت ,باید خوانده ,یکتا جبران می نمایند ,نافله، های اضافه , های نافله، ها?
شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری


شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری


اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ ای خدا در این روز مرا به رحمت خود د وشان

وَ ارْزُقْنِی فِیهِ َّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ و هم توفیق و حفظ از گناهان روزی فرما

وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ ُّهَمَةِ و دلم را از تاریکی های شک ها و اوهام باطل پاک دار

یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین ای خدای مهربان بر اهل ایمان.


انی که گرفتار وسوسه هستند و در همه مسائل شک می کنند روزی صد مرتبه ذکر شریف « لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم » را بگویند

اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ

ای خدا من را به رحمت خودت بپوشان؛ «غش» به معنی مخفی است؛ اگر ی عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح می گویند: غش در معامله کرده است و در حدیث آمده است که: « لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً » [من لایحضره الفقیه ج : 3 ص : 273 ؛ قَالَ لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً ] ی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست؛ ی که مال عیب دار را به دیگری می فروشد و عیب آن را مخفی می کند، مسلمان نیست و هم چین آدمی خیر هم نمی بیند. اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد.

وَ ارْزُقْنِی فِیهِ َّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ

خدایا به من توفیق بده؛ تا موفق به شب بشوم؛ توفیق خواندن دعای ابو حمزه را عنایت کن و ... !

ی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست؛ ی که مال عیب دار را به دیگری می فروشد و عیب آن را مخفی می کند، مسلمان نیست و هم چین آدمی خیر هم نمی بیند. اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد
ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری - مسلمان ,رحمت ,فِیهِ ,می فروشد ,توفیق ,دعای ,دیگری می فروشد ,مسلمان نیست؛ ,می فروشد مسلمان ,مردم می فروشد ,مخفی می کند، ,می فروشد مسلمان نیست؛ ,مخف
شرح دعای بیست و نهم - آفتی برای دین داری مسلمان ,رحمت ,فِیهِ ,می فروشد ,توفیق ,دعای ,دیگری می فروشد ,مسلمان نیست؛ ,می فروشد مسلمان ,مردم می فروشد ,مخفی می کند، ,می فروشد مسلمان نیست؛ ,مخف
عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره


عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره

عید فطر

بعد از یک ماه حضور در مهمان سرای الهی و بهره مندی از آثار و برکات بی شمار ضیافت الهی، بعد از یک ماه توفیق روزه داری، شب زنده داری، ترک گناه و معصیت، توفیق نیایش و مناجات به درگاه الهی، حال روح و جان روزه دار طراوت و جلای خاصی گرفته است، احساس سبک بالی، شادی و فرح سراسر وجود خاکی او را در بر گرفته است، احساسی که شوق پرواز و قرب به پروردگار را در وجود انسان شعله ور می نماید.

روز عید فطر به راستی عید انی است که توانسته اند تعلقات نفسانی و حیوانی را از خود دور نمایند و وابستگی های مادی را در وجود خود رنگ الهی بخشند و هویت آسمانی خود را به منصه ظهور رساند.
سید رضی در کتاب شریف نهج البلاغه از علی (علیه السلام) این چنین نقل می نماید: «إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا [نَعْصِی اللَّهَ ] یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ؛ [1] این عید ی است که خدا روزه اش را پذیرفته و او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است.»

ادامه مطلب
برچسب ها : عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره - وجود ,گرفته است، ,تولدی دوباره ,فطر؛ بازگشت
عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره وجود ,گرفته است، ,تولدی دوباره ,فطر؛ بازگشت
کدام به نقاش معروف است؟


کدام به نقاش معروف است؟


نگاره ای از مانی که زیر آن به دبیرهٔ سریانی نوشته شده است: مانی روشنی

یکی از انی که دعوی نبوت کرده و در زمان قدیم بعنوان شناخته می شده است، مانی معروف معروف به نقاش است و چون کتب دینی وی حاوی نگاره های متعددی بود وی را نقاش دانسته اند و او را نقاش نامیده اند.

زندگینامه مانی معروف به نقاش:
مشهور است که مانی بن فاتک به سال 216 میلادی در قریه ای در ناحیه بابل زاده شد. پدرش پتگ نام داشت، او را از مردمان ناحیه همدان دانسته اند و گویند که مادرش مریم از خاندان اشراف بود. وی پیام آور آئینی بود که سالیان کهن در ایران زمین و قسمتهایی از اروپا و از شرق تا چین گسترش پیدا کرده بود و از آئین وی با نام مان (مانویت) یاد میشود.

بسیاری او را به اشتباه دوم زرتشتیان میخوانند، در حالی که او دارای مکتب جدا گانه ای بود. هرچند که او از بسیاری از عقاید و افکار زرتشت استفاده میکرد، مانی به خدای زرتشتیان یعنی اهورا مزدا اعتقاد داشت و همچنین دنیا را همچون زرتشتیان بر پایه نیکی(اهورا مزدا) و بد (انگره مینو) میدید. ولی باید بدانیم که او در برخی از موارد تفاوت های بسیاری با زرتشت و آئین مزدیسنا داشت و آیینش تلفیقی از این دو دین و یت و بودائیسم داشت.


این آیین روزگاری از غرب چین تا اسپانیا پیروانی داشت ولی امروزه کاملا منقرض شده است.

در ایران مانی را نقاش و صورتگر خوانده و قهرمان داستانها و تشبیهات شاعرانه دانسته اند.

ادامه مطلب
برچسب ها : کدام به نقاش معروف است؟ - ,مانی ,نقاش ,معروف ,زرتشتیان ,دانسته , نقاش ,اهورا مزدا ,مانی معروف ,نقاش معروف ,کدام
کدام به نقاش معروف است؟ ,مانی ,نقاش ,معروف ,زرتشتیان ,دانسته , نقاش ,اهورا مزدا ,مانی معروف ,نقاش معروف ,کدام
خویشان در صدقه مقدمند!!


خویشان در صدقه مقدمند!!


مساعده

اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: بهترین مال و بهترین اندوخته هر ، صدقه اوست. همچنین می فرمایند: زمین، قیامت سراسر آتش است، جز زیر سایبان صدقه.


صدقه عمل مستحبی است که در آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) تأکید بسیاری به آن شده و ثواب بی شماری برای آن بیان گشته است، تا آنجا که فرموده اند: صدقه در دنیا مانع پیشامدهای ناگوار و مرگ های ناگهانی است و در آ ت گناهان بزرگ را می زداید و حساب رسی قیامت را آسان می کند. (1)

با تدبیری ویژه نیاز نیازمندان را از راه صدقه، وقف، کفارات و مانند آن ها تأمین و اساس خدمات رسانی به مردم مستمند را نهادینه و استوار کرده و بدین وسیله به تأمین حداقلی هزینه زندگی محرومان و آسیب پذیران جامعه پرداخته است.

صدقه و کمک مادی و معنوی به نیازمندان و تهیدستان، وظیفه شرعی همه مردم به ویژه ثروتمندان است. صدقه سرمایه ایمان، تجارت پر سود، بهترین وسیله نیکوکاری، سپری در برابر آتش، مایه رفع بلا و گرفتاری، وسیله روزی تهیدستان و آزمون ثروتمندان و ... شمرده شده است.

رسیدن انسان به درجات بالاى معنوى، شرایطى دارد که یکى از آنها انفاق از اموالى است که مورد علاقه انسان است و علاقه انسان به خداوند آن گاه روشن مى شود که، ثروتى را که مورد علاقه شدید اوست، در راه خدا انفاق کند.

ادامه مطلب
برچسب ها : خویشان در صدقه مقدمند!! - صدقه ,علاقه ,وسیله ,انسان ,علاقه انسان ,مورد علاقه ,صدقه مقدمند
خویشان در صدقه مقدمند!! صدقه ,علاقه ,وسیله ,انسان ,علاقه انسان ,مورد علاقه ,صدقه مقدمند
بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟


بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟



در جامعه قرآنی، باید صداقت حاکم باشد؛ بدترین صفت اخلاقی و ریشه بسیاری از گناهان، دروغ است؛ خداوند فرموده است که دروغگویان مومن نیستند.

در یادداشت «نظافت و نظم؛ از اصول اخلاقی در جامعه قرآنی»، اصل «نظافت و نظم» بیان شد و در یادداشتی، حجت ال سید محمدحسین راجی، کفایه حوزه، مدرس و رئیس بنیاد صحیفه سجادیه در اسان رضوی به «صداقت» به عنوان یکی از اصول اخلاقی در جامعه قرآنی، پرداخته می شود.

آیات و روایات بسیاری داریم که در رابطه با عقوبت دروغ گویی بحث کرده اند. از باقر(ع) نقل شده است «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَاب، خداى عزوجل براى بدى قفل هائى قرار داده، و کلیدهاى آن ها را قرار داده، و دروغ بدتر از است.» اگر به ما بگویند شخصی می خورد، ما او را کنار می گذاریم و دیگر با او صحبت نمی کنیم. اما چگونه است که گاهی انسان خودش دروغ می گوید.

ادامه مطلب
برچسب ها : بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟ - اخلاقی , ,دروغ ,انسان ,بدترین ,جامعه ,قرار داده، ,اصول اخلاقی ,جامعه قرآنی، ,انسان چیست؟
بدترین صفت اخلاقی یک انسان چیست؟ اخلاقی , ,دروغ ,انسان ,بدترین ,جامعه ,قرار داده، ,اصول اخلاقی ,جامعه قرآنی، ,انسان چیست؟
دعای روز بیست وپنجم


دعای روز بیست وپنجم


اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت

ومُعادیاً لأعْدائِکَ و دشمن دشمنانت

مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت

یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین ای نگهدار دل های ان


هم برای خود یاران و پیروانی دارد که به وسیله آن ها وسوسه ها و خطوات خود را به نسل آدم ابوالبشر و جنیان تلقین می کند . چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: ” وان الشیاطین لیوحون الی اولیاءهم یعنی ” به درستی که شیاطین (جن و انس) سخت به دوستان و پیروان خود وسوسه کنند تا با شما به جدال و منازعه برخیزند”

اللهم اجعلنی فیه محبا لاولیاءک و معادیا لاعداءک

حدیث است که به حقیقت ایمان نمی رسید مگر آنکه نزدیک ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را برای اینکه متدین است، دوست داشته باشید.

باقر (ع) به شخصی فرمودند؛ «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با ی که او را دوست دارد، محشور می شود.»

از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر(علیه السلام) تنها ی بود که به نافرمانی از ذات اقدس الهی اراده نموده و با تکبر و غرور خود به سرمنشأ دشمنی با خداوند معروف گردید

ادامه مطلب
برچسب ها : دعای روز بیست وپنجم - دوست ,دوست داری،
دعای روز بیست وپنجم دوست ,دوست داری،
دعای بیست و ششم


دعای بیست و ششم


اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده

و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و گناه مرا در این ماه آمرزیده

و عَملی فیهِ مَقْبولاً کردارم را در آن مورد قبول

و عَیبی فیهِ مَسْتوراً و عیب مرا در آن پوشیده

یا أسْمَعِ السّامعین شنواترین شنوایان


«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً»

در این بخش از دعا می خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.

وی می افزاید: آدم زحمت می کشد و روزه می گیرد، گرسنه و تشنه می شود؛ اما غذا و آب نمی خورد و کم خو ماه رمضان را تحمل می کند و اگر خدا تلاش های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.

اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او ب د، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد

گاهی ما باید غصه ی این مطلب را بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید 40 روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می شود. این روایت از معصوم (ع) است.

ادامه مطلب
برچسب ها : دعای بیست و ششم - فیهِ ,اعمال ,غیبت ,نوشته می شود ,نامه اعمال ,سَعْیی فیهِ ,اجْعَل سَعْیی ,دعای بیست
دعای بیست و ششم فیهِ ,اعمال ,غیبت ,نوشته می شود ,نامه اعمال ,سَعْیی فیهِ ,اجْعَل سَعْیی ,دعای بیست
دعای علی (ع) هنگام افطار


دعای علی (ع) هنگام افطار



روزه ماه مبارک رمضان از جمله اعمالی است که بر انسان ها واجب شد، اما وجوب این امر محبتی از جانب خداوند برای تزکیه، رشد و ارتقای انسان هاست. حال برای افطار و باز این روزه نیز اهل بیت (ع) توصیه ها و سفارشاتی بیان د که در ادامه به روایتی از صادق (ع) به نقل از اکرم(ص) خطاب به المومنین (ع) اشاره می کنیم:

یا ابا الحسن! ماه رمضان به ما روی آورده است. قبل از افطار دعا کن؛ چراکه جبرئیل نزد من آمد و گفت: «ای محمد! هر در ماه رمضان قبل از افطار، این گونه دعا کند، خدای متعال این دعای او را مستجاب و روزه و ش را قبول می کند، و 10 دعا [ی دیگر او را نیز] مستجاب می کند، گناه او را می آمرزد، غم و غصه اش را از بین می برد، گرفتاری هایش را بر طرف و حاجات او را برآورده می کند، او را به مطلوبش می رساند، عملش را همراه با اعمال ان و صدّیقان بالا می برد و در روز قیامت، چهره اش از ماه شب چهارده درخشان تر است.

ادامه مطلب
برچسب ها : دعای علی (ع) هنگام افطار - افطار ,می کند، ,رمضان ,روزه ,دعای , ,هنگام افطار ,دعای
دعای علی (ع) هنگام افطار افطار ,می کند، ,رمضان ,روزه ,دعای , ,هنگام افطار ,دعای
کلید بخشش خداوند در قدر عفو بخشش


کلید بخشش خداوند در قدر

عفو بخشش

شبی که در آن قرار گرفته ایم، شب دوم از با ارزش و نورانی شب قدر است. شبی که اگر تلاش کنیم به فرمایش مکتب دین و اهل بیت علیهم السلام، ان شاء الله گناهان بخشیده می شود، سرنوشت ها زیبا نوشته می شوند.



در ی قرار داریم که خدا خوب نوازش می کند: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ َّوَّ نَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ» (بقره/222)

خوش به حال ما بندگان، ما بنده هایی که دوست داریم پاک شویم و توبه واقعی کنیم، خدا اینقدر به این دسته بندگان نوازش و محبت دارد که اگر این محبت را با تمام وجودمان حسش کنیم، لحظه ای درنگ نخواهیم کرد؛ حدیث داریم خدای مهربان می فرماید: من ناله گن ار را از تسبیح تسبیح کنندگان بیشتر دوست دارم.

در روایتی زیبا است که حضرت موسی به خدا گفت: «یا اله العالمین» ای خدای علما و دانشمندان، جواب آمد: لبیک! عرض کرد ای خدای عبادت کنندگان! جواب آمد: لبیک! گفت: ای خدای گنا اران، چند بار جواب آمد: لبیک لبیک! عرض کرد: خدایا، برای خدای علما و عبادت کنندگان یکبار لبیک گفتی، اما برای خدای گنا اران چند بار لبیک گفتی؟ فرمود: ای موسی! عالم به علمش و عابد به عبادتش دلخوش است. اما بنده گنا ار جز من ی را ندارد. او را باید بیشتر نوازش کرد.

ادامه مطلب
برچسب ها : کلید بخشش خداوند در قدر عفو بخشش - لبیک ,خدای ,جواب ,کنندگان ,بخشش ,برای خدای ,عبادت کنندگان ,خدای علما ,بخشش خداوند ,کلید بخشش
کلید بخشش خداوند در قدر عفو بخشش لبیک ,خدای ,جواب ,کنندگان ,بخشش ,برای خدای ,عبادت کنندگان ,خدای علما ,بخشش خداوند ,کلید بخشش
دعای روز بیست و یکم


دعای روز بیست و یکم


اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرما

وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً و راهى براى تسلط بر من باقى مگذار

وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده

یا قاضِىَ حَواَّئِجِ الطّالِبینَ اى برآرنده حاجات جویندگان


خداوندی که چه گونه بودن و تلاش برای الهی شدن انسان را ازو خواسته، «راه» وصال و «راهنما» را هم مشخص کرده است

شرح دعا

در دعای توسل 14 حجت خدا را قسم می­دهیم و از آنان استمداد می­جوییم. ائمه هدی چراغ راه بشریتند و دلیل و راهنمای همه. در دعای امروز از خدای خویش می­خواهیم راهنمایی برای ب رضایت در پیش راهمان قرار دهد. خداوندی که چه گونه بودن و تلاش برای الهی شدن انسان را ازو خواسته، «راه» وصال و «راهنما» را هم مشخص کرده است.

ادامه مطلب
برچسب ها : دعای روز بیست و یکم - دعای ,«راه» وصال ,مشخص کرده ,خواسته، «راه» ,برای الهی ,تلاش برای
دعای روز بیست و یکم دعای ,«راه» وصال ,مشخص کرده ,خواسته، «راه» ,برای الهی ,تلاش برای
آسمان گریست


آسمان گریست


آسمان گریست وقتی که جهل فرق عد را شکافت. جهل مردمانی دنیای کوچکشان تاب بزرگی علی(ع) را نداشت. معیار کفر و ایمان را تکفیر نمودند و حکم قرآن خودساخته شان را بر قرآن ناطق جاری ساختند.
دیگر امشب گدای مسکین در خانه علی را نزن. شه ملک لافتی امشب به آرزوی دیرینه اش رسید. آرزویی که در لیله المبیت چشم انتظارش بود. آرزویی که در بدر و احد و خیبر و احزاب در دل داشت. شهادتی که حسن ختام پاکبازان حقیقت است.

بخشی از وصیت نامه المومنین علی علیه السلام
:
(ع) پس از حمد خدا فرمود:
فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر را که این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش مى‎کنم :
تقوای الهى را هرگز از یاد نبرید، کوشش کنید تا دم مرگ بر دین خدا باقى بمانید.
همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبناى ایمان و خداشناسى متفق و متحد باشید و از تفرقه بپر د، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از و روزه دائم افضل است و چیزى که دین را محو مى‎کند، فساد و اختلاف است .
ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم کنید که صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مى‎‎کند.
خدا را! خدا را! درباره یتیمان، مبادا گرسنه و بى س رست بمانند.
خدا را! خدا را! درباره همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود که ما گمان کردیم مى‎‎خواهند آنها را در ارث شریک کند.
خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل ، بر شما پیشى گیرند.
خدا را! خدا را! درباره ؛ پایه دین شماست.

ادامه مطلب
برچسب ها : آسمان گریست - فرمود ,گریست ,آسمان ,آسمان گریست
آسمان گریست فرمود ,گریست ,آسمان ,آسمان گریست
شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان


شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان


اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ در دعاهایمان از خدا بخواهیم با فضل با ما برخورد کند نه با عدل الهی!

وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ ای خدا در این روز به روی من درهای فضل و کرمت را بگشا

وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ و بر من برکاتت را نازل فرما

وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ و بر موجبات رضا و خوشنودیت موفقم بدار

یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین و در وسط بهشت هایت مرا مسکن ده

اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ ای پذیرنده دعای مضطر پریشان.


خدایا درهای فضلت را به روی من باز کن ؛ الان خداوند با فضل خود با ما معامله می کند و اگر بخواهد با عدلش با ما برخورد کند کار همه ما اب است. در دعا می خوانیم « اَللّهم عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک » [شرح اصول کافی ، ملا صالح مازندرانی ج 10ص 191]

منظور از ابواب چیست؟

در این دعا از خداوند خواستاریم که دربهای فضل و کرم خود را بر روی ما بگشاید، حال می خواهیم بدانیم که منظور از ابواب (دربها) چیست؟ اگر به ظاهر آن نظر اندازیم می بینیم که ابواب همان موانعی هستند که برای واردشدن به مکان های مورد نظر نیاز به فتح و گشودن آنها داریم که برای فتح و گشودن آنها نیز نیاز به مفتاح و کلید داریم

ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان - فِیهِ ,ابواب ,دعای ,گشودن آنها ,فِیهِ أَبْوَابَ
شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان فِیهِ ,ابواب ,دعای ,گشودن آنها ,فِیهِ أَبْوَابَ
انسجام ی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم


انسجام ی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم



انسجام ی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم / وصیت نامه حضرت علی (ع) / حیدر حیدر با نوای محمود کریمی

ابو درداء روایت می کند که: شبی المؤمنین علیه السّلام را دیدم که از مردمان کناره گرفته و در مکان خ مشغول مناجات با پروردگار است و می فرمود: بار الها! چه بسیار گناهانی که با بردباری از عقوبتش درگذشتی و چه بسیار جرائمی که به کرم و بزرگواریت آن را آشکار نساختی، بار الها! گر چه عمرم در نافرمانی تو طی شد و گناهانم بسیار گشت ولی آرزویم تنها غفران و آمرزش تو است، و آه اگر در نامه عملم... ناگاه دیدم صدا خاموش شد. گفتم، حتماً حضرت را خواب برده، رفتم تا آن حضرت را بیدار کنم چون ایشان را حرکت دادم دیدم همچون چوب خشک شده ای است. گفتم: اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون المؤمنین از دنیا رفت. به خانه آن حضرت رفتم، و فاطمه علیها السّلام را از این امر آگاه ساختم. فرمود: این ح ی است که از ترس خدا هر شب بر او عارض می شود. پس اندکی آب به چهره اش پاشیدم، بهوش آمد به من نگریست در حالی که من می گریستم، فرمود: چه چیز باعث گریه تو شد، ای ابو درداء؟! گفتم: آنچه را که می بینم شما به خود روا می داری، فرمود: ای ابو درداء! پس ح چگونه خواهد بود اگر مرا ببینی در حالی که به حساب فرا خوانده شده ام. ابو درداء می گوید: بخدا سوگند که من چنین ح ی را از احدی از اصحاب رسول خداصلّی اللّه علیه و آله ندیدم.

ادامه مطلب
برچسب ها : انسجام ی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم - حضرت ,فرمود ,درداء ,مظلوم عالم ,سیره حضرت ,انسجام ی
انسجام ی در سیره حضرت علی (ع) اول مظلوم عالم حضرت ,فرمود ,درداء ,مظلوم عالم ,سیره حضرت ,انسجام ی
سیره ان در شب قدر


سیره ان در شب قدر


شب قدر درفرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات ی ال و شب مبارک معرفى شده است.

و در روایات هم تعبیرات زیبایى از شب قدر آمده است، همچون شب بخشیده شدن گناهان و اینکه هر در آن شب بخشیده نشود، مورد نفرین خدا واقع می شود.(1)

و اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود: «مَنْ حُرِمَها فَقَدْ حُرِمَ الْخَیْرَ کُلَّهُ؛(2) هر از شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بى‏نصیب شده است.»

با توجّه به عظمت شب قدر، سیرى در سیره پیشوایان معصوم علیهم‏السلام در این شب خواهیم داشت:

الف. عبادت و شب زنده ‏دارى در شب قدر

از اعمالى که در طول سال، مخصوصا شبهاى مبارک رمضان و على الخصوص در شب قدر بدان سفارش اکید شده است، اِحْیا و شب زنده‏ دارى است. اکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود:

«مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَى السَّنَةِ الْقابِلَةِ؛(3)

ى که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روى می ‏گرداند.»

و معصومان علیهم ‏السلام همه این سنت حسنه را پاس و گرامى میداشتند و از آن بهره می ‏بردند:

ادامه مطلب
برچسب ها : سیره ان در شب قدر - سیره ,فرمود «مَنْ ,و‏آله فرمود ,علیه‏ و‏آله , اکرم ,سیره ان ,و‏آله فرمود «مَنْ ,علیه‏ و‏آله فرمود
سیره ان در شب قدر سیره ,فرمود «مَنْ ,و‏آله فرمود ,علیه‏ و‏آله , اکرم ,سیره ان ,و‏آله فرمود «مَنْ ,علیه‏ و‏آله فرمود
غرق گنه ناامید مشو زدرگاه ما



غرق گنه ناامید مشو زدرگاه ما


قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ٥٣ا مر

بگو: «
اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
(53)زمر

say: o my servants! who have acted extravagantly against their own souls, do not despair of the mercy of allah surely allah forgives the faults altogether surely he is the forgiving, the merciful (35)

تفسیر ونکات:
در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گن اران مى‏گشاید زیرا هدف اصلى از همه این امور تربیت و هدایت است نه انتقام‏جویى و خشونت، با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به روى همگان باز کرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده، مى‏فرماید:" به آنها بگو اى بندگان من که بر خودتان اسراف و ستم کرده‏اید از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏ بخشد" که او بخشنده و مهربان است

(قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً)

دقت در تعبیرات این آیه نشان مى‏دهد که از امیدبخش‏ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گن اران است، شمول و گستردگى آن به حدى است که طبق روایتى مؤمنان على ع فرمود: در تمام قرآن آیه‏اى وسیعتر از این آیه نیست"

ادامه مطلب
برچسب ها : غرق گنه ناامید مشو زدرگاه ما - نومید نشوید ,خداوند نومید ,رحمت خداوند ,یَغْفِرُ الذُّنُوبَ ,الَّذِینَ أَسْرَفُوا ,خداوند نومید نشوید ,رحمت خداوند نومید
غرق گنه ناامید مشو زدرگاه ما نومید نشوید ,خداوند نومید ,رحمت خداوند ,یَغْفِرُ الذُّنُوبَ ,الَّذِینَ أَسْرَفُوا ,خداوند نومید نشوید ,رحمت خداوند نومید
شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان


شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان


اَللّـهُمَّ اغْسِلْنى فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان

وَطَهِّرْنى فیهِ مِنَى الْعُیُوبِ و از هر عیب پاک ساز

وَامْتَحِنْ قَلْبى فیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ و دلم را در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش,

یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ. ای پذیرنده عذر لغزشهای گنا اران.


شرح دعا

(1) اللهم اغسلنی فیه من الذنوب ”خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان”

همانطور که در روایات و آیات قرآن کریم آمده است خداوند تمام گناهان بندگان خویش را می بخشد و از آنها در می گذرد ”ان الله یغفرالذنوب جمیعا” (1) یعنی ”به درستی که خداوند تمامی گناهان را می آمرزد” ولی خداوند تنها یک گناه را نمی بخشد و آن هم شرک ورزیدن به ذات اقدس اوست ”ان الله لایغفر ان شرک به...” (2) یعنی ”به درستی که خداوند ی را که برای او شریک قایل شود، نمی آمرزد” ، حال می خواهیم بدانیم که در این دعا منظور از ”اللهم اغسلنی” ”خدایا مرا شستشو ده” چه می باشد؟ برای جواب باید به این نکته اشاره کنیم که آب پاک کننده تمام کثافات و پلیدیهاست به طوری که آب هر و پلیدی را در هر مکانی که باشد از بین می برد و پاکیزگی و نظافت را بر جای می گذارد به طوری که اثری از آن نخواهد ماند که آنگاه است که می گوییم مکان مورد نظر ما شستشو شده و پاک گردیده است و دلیل اینکه از خداوند خواستاریم که ”اللهم اغسلنی فیه من الذنوب” ما را از گناهان شستشو داده و پاک گرداند به خاطر این است که دیگر اثری از گناه در جسم و روح ما وجود نداشته باشد تا اینکه کثافات و پلیدیهای گناه مانعی برای رسیدن به قرب الی الله نشوند، پس منظور از غسل همان پاک و طاهر شدن از پلیدیهای گناهان است، که در این روز ما نیز از پروردگار عالمیان خواستاریم که ما را از گناهان پاک و پاکیزه گرداند تا بتوانیم به درجات عالی معنوی دست ی م...

ادامه مطلب
برچسب ها : شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان - گناهان ,خداوند ,شستشو ,گناه ,الله ,فیهِ ,گناهان پاکیزه
شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان گناهان ,خداوند ,شستشو ,گناه ,الله ,فیهِ ,گناهان پاکیزه
دعای روز بیست و چهارم


دعای روز بیست و چهارم


اللهم انی اسئلک فیه ما یرضیک خدایا در این روز از تو درخواست می کنم آنچه را که رضای تو در اوست

و اعوذ بک ممّا یۆذیک و به تو پناه می برم از آنچه تو را پسند است،

واسئلک وفیق فیه و از تو توفیق می خواهم که دراین روز به فرمان تو باشم

لأنْ أطیعَکَ و لا اعصیک و هیچ نافرمانی نکنم

یا جواد السائلین ای عطا بخش سوال کنندگان


اگر می خواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است

شرح فرازهای دعا

اللهم انی اسئلک فیه ما یرضیک ؛ منظور از ما یرضیک چه می باشد؟

در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟ که باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است: موجبات رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است.

اگر می خواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.

حدیث داریم که شما مانند بیمار هستید و خدا مانند و طبیب. همانطور که هر چه بگوید، بیمار می پذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.

ادامه مطلب
برچسب ها : دعای روز بیست و چهارم - راضی ,رضایت ,خداوند ,آنچه ,رضایت خداوند ,واجب نموده ,راضی باشید، ,راضی هستید؟ ,ببینید خودتان
دعای روز بیست و چهارم راضی ,رضایت ,خداوند ,آنچه ,رضایت خداوند ,واجب نموده ,راضی باشید، ,راضی هستید؟ ,ببینید خودتان
آخرین به روز شده ها
اطلاعات اتفاقی
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
چشمه اطلاعات، خبرها و مقالات را بصورت کاملا اتوماتیک از منابع فارسی دریافت و طبق قوانین و مقررات با ذکر منبع بازنشر میکند. با توجه به ذکر منبع اطلاعات چشمه هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد و در صورت مشاهده محتوای نا مناسب میتوان بر روی گزینه “درخواست حذف ” در صفحه مورد نظر کلیک نمود.
All rights reserved. © Cheshme 2016-2017 Run in 0.369 seconds
RSS