قرآن و عترت

قرآن و عترت از وب سایت مرجع آن بازنشر شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش آن با ذکر منبع لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار و مطالب غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب بر روی لینک ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید.

خدا می داند.....

1. و مَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ ۗ وَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنصَارٍ (270)

هر هزینه ای که می کنید و هر نذری که انجام می دهید، خدا آن را می داند و ستمگران یا و یاور ندارند.

2. للْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ َّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لَا یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ(بقره:273)

[انفاق شما، مخصوصا باید] برای نیازمندانی باشد که در راه خدا، در تنگنا قرار گرفته‏ اند؛ نمی‏ توانند مسافرتی کنند[و سرمایه ‏ای به دست آورند]؛ ی که ناآگاه است فقرا را -از بس عفیف اند- ثروتمند و بی نیاز به حساب می آورد؛ آنها را از سیمایشان می شناسی؛ از مردم با اصرار درخواست نمی کنند؛ و هر چیز خوبی انفاق کنید خدا به آن داناست.

برچسب ها : خدا می داند.....
خدا می داند.....
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
همه چیز مِلک خدا است...

و ما لَکُمْ أَلَّا تُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ مِیراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...(حدید:10)

شما را چه شده است که در راه خدا انفاق نمی کنید در حالی که میراث آسمانها و زمین متعلق به خدا است...

پی نوشت:

"ما لکم"(شما را چه شده است) به عامیانه یعنی "چتونه"؟

برچسب ها : همه چیز مِلک خدا است...
همه چیز مِلک خدا است...
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
چه چیزی انفاق کنیم؟

1. یسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلوَالِدَیْنِ وَالْأَقرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ ۗ وَمَا تَفعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ(بقره:215).

از تو می پرسند چه چیزی انفاق کنند؟ بگو: هر خیری انفاق می کنید[خوب است اما] برای پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مسکین ها و در راه مانده ها باشد و هر کار خیری انجام می دهید، خداوند به آن آگاه است.

2. ... وَ یَسْئَلُونَکَ ماذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (بقره:219)

از تو سوال می کنند چه چیزی انفاق کنند؟ بگو: "عفو". اینگونه خداوند آیات را برایتان بیان می کند شاید تفکر کنید.

پی نوشت:

الف. سوال "چه چیزی انفاق شود؟" دو بار در سوره بقره تکرار شده که در یکی به آن جواب نمی دهد بلکه به چه انی انفاق شود پاسخ داده می شود که ظاهرا بهتر است ترتیب و اولویت در آن مراعات شود.

و در جواب پرسش دوم می فرماید: "عفو". اصل لغت عفو طبق گفته راغب قصد برداشتن چیزی است لکن درباره مراد از عفو در اینجا که در جواب "چه چیز انفاق شود" داده شده است، چند نظر وجود دارد:

ادامه مطلب
برچسب ها : چه چیزی انفاق کنیم؟ - انفاق ,چیزی ,جواب ,بقره ,چیزی انفاق ,انفاق کنند؟ ,چیزی انفاق کنند؟
چه چیزی انفاق کنیم؟ انفاق ,چیزی ,جواب ,بقره ,چیزی انفاق ,انفاق کنند؟ ,چیزی انفاق کنند؟
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
اعتدال و میانه روی در انفاق

اعتدال و میانه روی در انفاق

1. و الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً: و [عباد الرحمن] انی [هستند]که وقتی انفاق کنند اسراف نمی کنند و سخت گیری[هم] نمی کنند و بین آن میانه روی می کنند و به طور متعارف انفاق می کنند(فرقان:67)

2. و إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاءَ رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّکَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّیْسُورًا (28) وَ لَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَ لَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (29) إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَ یَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا (إسراء: 30) و هرگاه از آنان [= مستمندان ] روی برت ، و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی [تا گشایشی در کارت پدید آید و به آنها کمک کنی]، با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو! هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن [و ترک انفاق نکن] و بیش از حدّ نیز گشاده دستی مکن، تا مورد سرزنش و فقیر بنشینی [ و از امورت بازبمانی] / پروردگار تو در رزق هر که بخواهد گشایش مى دهد، یا تنگ مى گیرد، زیرا او به بندگانش آگاه و بیناست.

پی نوشت:

الف. معنای قَوام:

1. أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- و کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً قالَ الْقَوَامُ هُوَ الْمَعْرُوفُ(الکافی (ط.الإسلامیة)؛ ج 4، ص: 56. الحدیث صحیح).

2. و الْقَوَامُ الْوَسَطُ (کتابُ من لا یَحضُره الفقیه؛ ج 2، ص: 64).

3. و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ.......... وَ الْقَوَامُ وَ ضِدَّهُ الْمُکَاثَرَةَ(این حدیث در بیان 75 لشکر عقل و جهل- کافی، ج1، ص22).

4. عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَنْفَقَ مَا فِی یَدَیْهِ فِی سَبِیلٍ مِنْ سَبِیلِ اللَّهِ مَا کَانَ أَحْسَنَ وَ لَا وُفِّقَ أَ لَیْسَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى- و لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى َّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(بقره:159) یعْنِی الْمُقْتَصِدِینَ.( الکافی (ط.- الإسلامیة)؛ ج 4، ص 53)

صادق علیه السلام: اگر ی همه آنچه دارد را در راه خدا انفاق[ = ج] کند احسان نکرده است و توفیق نیافته است. آیا خداوند نمی گوید: "با دستانتان [خودتان را] به هلاکت و نابودی نیدازید و احسان کنید که خداوند محسنین را دوست دارد" محسنین یعنی میانه روان.

ب. معنای محسور و احسار و شان نزول آیه 29 إسراء:

ادامه مطلب
برچسب ها : اعتدال و میانه روی در انفاق - بْنِ ,عَنْ ,انفاق ,اللَّهِ ,قَالَ ,میانه ,مُحَمَّدُ بْنُ ,حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ ,أَحْمَدَ بْنِ ,قَالَ حَدَّثَنَا ,أَبِی عَبْدِ ,أَبِی عَبْدِ ال
اعتدال و میانه روی در انفاق بْنِ ,عَنْ ,انفاق ,اللَّهِ ,قَالَ ,میانه ,مُحَمَّدُ بْنُ ,حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ ,أَحْمَدَ بْنِ ,قَالَ حَدَّثَنَا ,أَبِی عَبْدِ ,أَبِی عَبْدِ ال
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
دعای چهار نفر مستجاب نمی شود...

أبُو عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَرْبَعَةٌ لَا تُسْتَجَابُ لَهُمْ دَعْوَةٌ رَجُلٌ جَالِسٌ فِی بَیْتِهِ یَقُولُ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالطَّلَبِ وَ رَجُلٌ کَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ فَدَعَا عَلَیْهَا فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ أَجْعَلْ أَمْرَهَا إِلَیْکَ وَ رَجُلٌ کَانَ لَهُ مَالٌ فَأَفْسَدَهُ فَیَقُولُ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالاقْتِصَادِ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالْإِصْلَاحِ ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً وَ رَجُلٌ کَانَ لَهُ مَالٌ فَأَدَانَهُ بِغَیْرِ بَیِّنَةٍ فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالشَّهَادَةِ(الکافی (ط. الإسلامیة)؛ ج 2، ص511).

صادق علیه السلام: 4 نفر دعایشان مستجاب نمی شود:

1. مردی که در خانه اش نشسته و می گوید خدایا به من روزی بده، پس به او گفته می شود مگر به تو دستور ندادم که به دنبال روزی باش؟

2. و مردی که زنی دارد و او را نفرین می کند، پس به او گفته می شود مگر امر او را به تو واگذار ن (یعنی مگر حق طلاق را به تو ندادم )؟

3. و مردی که مالی داشته و آن را از بین برده و می گوید خدایا به من رزق و روزی بده، پس به او گفته می شود آیا تو را به اقتصاد[= میانه روی] و اصلاح[ = درست مصرف ] امر ن ؟ سپس حضرت فرمودند: الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا یعنی انی که وقتی انفاق می کنند اسراف نمی کنند و سخت گیری و خِسّت هم ندارند و بین این دو اعتدال و میانه روی دارند(فرقان:67).

4. و مردی که مالی داشته و بدون بینه[ = شاهد] آن را قرض داده، پس به او گفته می شود آیا تو را به گرفتن شاهد[هنگام قرض دادن] امر ن ؟

برچسب ها : دعای چهار نفر مستجاب نمی شود... - لَمْ ,لَهُ ,آمُرْکَ ,مردی ,گفته ,عَنْ ,فَیُقَالُ لَهُ ,لَمْ آمُرْکَ ,لَمْ یُسْرِفُوا ,أَنْفَقُوا لَمْ ,إِذا أَنْفَقُوا ,اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی
دعای چهار نفر مستجاب نمی شود... لَمْ ,لَهُ ,آمُرْکَ ,مردی ,گفته ,عَنْ ,فَیُقَالُ لَهُ ,لَمْ آمُرْکَ ,لَمْ یُسْرِفُوا ,أَنْفَقُوا لَمْ ,إِذا أَنْفَقُوا ,اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
گم نشدن انفاق در راه خدا

... وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ( سبأ؛ 34)

... و هر چه انفاق کنید(در راه خدا هزینه کنید)، خدا جایش را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است.

پی نوشت:

1. علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ آیَتَانِ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلَا أَجِدُهُمَا قَالَ وَ مَا هُمَا قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ فَنَدْعُوهُ وَ لَا نَرَى إِجَابَةً قَالَ.....وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرّازِقِینَ وَ إِنِّی أُنْفِقُ وَ لَا أَرَى خَلَفاً قَالَ أَ فَتَرَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا قَالَ فَمِمَّ ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ(الکافی (ط.الإسلامیة)؛ ج 2، ص: 486)

شخصی به صادق علیه السلام گفت: به دنبال دو آیه در کتاب خدا می گردم اما آن دو را نمی یابم. حضرت فرمودند: آن دو چیست؟ گفت: این سخن خدا (مرا بخوانید تا به شما جواب بدهم) پس او را می خوانیم و جو نمی بینیم! ... [که حضرت گفتند شرطش اطاعت خدا و رعایت جهت دعا یعنی آداب دعا است] و (هر چه انفاق کنید خداوند جایش را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است) و من انفاق می کنم ولی نمی بینم جایش پر شود. حضرت فرمودند: آیا فکر می کنی که خداوند خُلف وعده کرده است؟ گفتم: نه. فرمودند: چطور؟ سوال کننده جواب داد: نمی دانم. حضرت فرمودند: اگر ی از شما از راه حلال مالی به دست آورد و در راه حلال انفاقش کند هر درهمی که انفاق کند[ = ج کند] جایش پر می شود

ادامه مطلب
برچسب ها : گم نشدن انفاق در راه خدا - قَالَ ,انفاق ,حضرت ,فرمودند ,جایش ,قُلْتُ ,حضرت فرمودند ,اللَّهِ عَزَّ ,روزی دهندگان ,بهترین روزی ,هُوَ خَیْرُ
گم نشدن انفاق در راه خدا قَالَ ,انفاق ,حضرت ,فرمودند ,جایش ,قُلْتُ ,حضرت فرمودند ,اللَّهِ عَزَّ ,روزی دهندگان ,بهترین روزی ,هُوَ خَیْرُ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
اولویت بندی در انفاق

علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ.......... مِنْ ثَمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خَمْسُ تَمَرَاتٍ أَوْ خَمْسُ قُرَصٍ أَوْ دَنَانِیرُ أَوْ دَرَاهِمُ یَمْلِکُهَا الْإِنْسَانُ وَ هُوَ یُرِیدُ أَنْ یُمْضِیَهَا فَأَفْضَلُهَا مَا أَنْفَقَهُ الْإِنْسَانُ عَلَى وَالِدَیْهِ ثُمَّ الثَّانِیَةُ عَلَى نَفْسِهِ وَ عِیَالِهِ ثُمَّ الثَّالِثَةُ عَلَى قَرَابَتِهِ الْفُقَرَاءِ ثُمَّ الرَّابِعَةُ عَلَى جِیرَانِهِ الْفُقَرَاءِ ثُمَّ الْخَامِسَةُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ هُوَ أَخَسُّهَا أَجْراً...( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 5، ص 66 ).

رسول خدا(ص): پنج عدد ما یا پنج قرص نان یا چند دینار یا درهم که انسان دارد و می خواهد مصرفش کند بهتر است که برای پدر و مادر و سپس خودش و خانواده اش و سپس خویشاوندان نیازمندش و سپس همسایگان نیازمندش و سپس در راه خدا جش کند و مورد پنجم( ج در راه خدا) نسبت به بقیه موارد کمترین اجر و پاداش را دارد....

برچسب ها : اولویت بندی در انفاق - ثُمَّ ,عَلَى ,أَوْ ,الْفُقَرَاءِ ثُمَّ
اولویت بندی در انفاق ثُمَّ ,عَلَى ,أَوْ ,الْفُقَرَاءِ ثُمَّ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
انفاق و جُود

المومنین علیه السلام در ضمن خطبه ای می فرمایند:

... وَ أَنْفِقُوا أَمْوَالَکُمْ وَ خُذُوا مِنْ أَجْسَادِکُمْ فَجُودُوا بِهَا عَلَى أَنْفُسِکُمْ وَ لَا تَبْخَلُوا بِهَا عَنْهَا ... قَالَ تَعَالَى "منْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ" فلَمْ یَسْتَقْرِضْکُمْ مِنْ قُلٍّ ... اسْتَقْرَضَکُمْ وَ لَهُ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ إِنَّمَا أَرَادَ أَنْ یَبْلُوَکُمْ‏ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا(نهج البلاغه، خطبه 183).

و مالهاى خویش را [در راه خدا] هزینه کنید. از تن‏هاتان بگیرید و به جانهاتان ببخشید، و در بخشیدن از این بدان بخل مورزید، که ... خداى متعال گفته است:کیست که به خدا وام دهد وامى نیکو، پس آن را براى وى دو چندان سازد و براى او مزدى بزرگ باشد(حدید:57). خدا از روى تنگدستى، وام از شما نمى‏گیرد. ... از شما وام مى‏گیرد و گنجینه‏هاى آسمانها و زمین از آن اوست، و بى نیاز و حمید است. او خواسته است شما را بیازماید تا کار کدام یک از شما بهتر آید( نهج البلاغه، ترجمه شهیدى، ص196).

برچسب ها : انفاق و جُود - لَهُ
انفاق و جُود لَهُ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
انفاق و پاداش عظیم

آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ (حدید:7)

به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه خدا شما را در آن جانشین قرار داده انفاق کنید؛ انی از شما که ایمان آوردند و انفاق د پاداش بزرگی دارند.

پی نوشت:

یا منظور این است که خدا، انسان را خلیفه خود قرار داده و لذا خود انسان و اموالش ملک خدا است و یا منظور این است که خدا هر نسلی را جایگزین نسل دیگری کرد و لذا نسل بعد خلیفه قبلی ها و دارایی های آنها شدند

ادامه مطلب
برچسب ها : انفاق و پاداش عظیم - انفاق ,قرار داده
انفاق و پاداش عظیم انفاق ,قرار داده
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
قرض الحسنه به خدا


1. منْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ۚ وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْسُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ(بقره:245)

کیست که به خدا قرض الحسنه دهد تا برایش چندین برابرش کند و خدا روزی را محدود می کند و گسترش می دهد(قبض و بسط) و به سوی او برگردانده می شوید.

2. منْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریم‏(حدید:57)

کیست که به خدا قرض الحسنه دهد تا برایش مضاعفش[ =چندبرابر] کند و برای او اجر کریم است.

3. إنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ(تغابن:17)

اگر به خدا قرض الحسنه بدهید برایتان مضاعفش می کند و شما را می آمرزد و خدا شکور و حلیم است.

پی نوشت:

1. قرض الحسنه [ = قرض نیکو] به خدا در این آیات بیشتر ناظر به انفاق و صدقات و خیرات در راه خدا است تا قرض دادن به دیگران که البته مستحب و دارای ثواب است گرچه بعید نیست شامل آن هم بشود.

2. "من ذا " را می شود مانند "ماذا" یک کلمه و مبتدا لحاظ کرد و الذی را خبرش، و می شود آن را جداگانه در نظر گرفت و در نتیجه "من" مبتدا و "ذا "خبر آن و "الذی" بدل یا صفت آن خواهد بود.


برچسب ها : قرض الحسنه به خدا - الحسنه ,لَهُ ,قَرْضًا حَسَنًا
قرض الحسنه به خدا الحسنه ,لَهُ ,قَرْضًا حَسَنًا
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
انفاق نمایشی

انفاق نمایشی

1. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَ الْأَذَىٰ کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَ لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا ۖ لَّا یَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُوا ۗ وَ اللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ(بقره: 264)

ای انی که ایمان آورده اید! صدقاتتان را با منت گذاشتن و رنجاندن، باطل[و بی اثر] نکنید مانند ی که را برای نشان دادن به مردم انفاق می کند و به خدا و روز آ [ = رستاخیز؛ قیامت] ایمان نمی آورد، پس مَثَل او مانند سنگ صافی است که بر روی آن مقداری خاک باشد و باران تندی به آن بخورد و غیر قابل کشت رهایش کند؛ هیچ چیزی از آنچه ب کرده اند در اختیار ندارند(انفاقشان به دردشان نمی خورد) و خدا "قوم کافر" را هدایت نمی کند.

2. و الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ ۗ وَ مَن یَکُنِ الشَّیْطَانُ لَهُ قَرِینًا فَسَاءَ قَرِینًا (38) وَ مَاذَا عَلَیْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ و َأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ ۚ وَ کَانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِیمًا (39)إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَ إِن تَکُ حَسَنَةً یُضَاعِفْهَا وَ یُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا(نساء: 40)

و انی که اموالشان را برای نشان دادن خود به مردم[ و نه رضایت خدا] انفاق می کنند و به خدا و روز آ [ = قیامت؛ رستاخیز] ایمان نمی آورند و هر که ه نش شود، بد ه نی است/ و چه می شد اگر به خدا و روز آ ایمان می آوردند و از آنچه خدا روزیشان کرده انفاق می د و خداوند به آنها آگاه است/ خدا به اندازه ذره ای ظلم نمی کند و اگر کار خوبی باشد مضاعفش می کند و از پیش خود پاداش عظیم می دهد.

پی نوشت

ادامه مطلب
برچسب ها : انفاق نمایشی - انفاق ,ایمان ,اللَّهُ ,الْآخِرِ ,بِاللَّهِ ,نشان دادن ,برای نشان ,الْیَوْمِ الْآخِرِ ,رِئَاءَ النَّاسِ ,انفاق نمایشی
انفاق نمایشی انفاق ,ایمان ,اللَّهُ ,الْآخِرِ ,بِاللَّهِ ,نشان دادن ,برای نشان ,الْیَوْمِ الْآخِرِ ,رِئَاءَ النَّاسِ ,انفاق نمایشی
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
بهتر بودن انفاق و صدقه پنهانی

إن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ ۖ وَ إِن تُخْفُوهَا وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ ۚ وَ یُکَفِّرُ عَنکُم مِّن سَیِّئَاتِکُمْ ۗ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ(بقره:271)

اگر صدقات[ و انفاقها و خیرات و مَبرات] را آشکار کنید خوب است و اگر آن را مخفی کنید و به نیازمندان بدهید برایتان بهتر است و [خدا] از بدی ها[ و گناهان]تان در می گذرد و خدا به آنچه می کنید آگاه است.

پی نوشت:

اصل لغت کفر به معنای پوشاندن و س وش گذاشتن است. تکفیر هم پوشاندن معنا می دهد که در مورد گناهان یعنی درگذشتن از آنها و هم نسبت کفر به ی دادن و کافر نامیدن او معنا می دهد.

برچسب ها : بهتر بودن انفاق و صدقه پنهانی
بهتر بودن انفاق و صدقه پنهانی
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
هر چه انفاق کنید برای خودتان است...

... وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ ۚ وَ مَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ و َمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ(بقره:273)

... هر چیز خوبی انفاق کنید برای خودتان است و انفاق نمی کنید[ = انفاق نکنید] مگر برای جلب رضایت خدا و هر خیری انفاق کنید به طور کامل به شما برمی گردد و مورد ظلم و ستم قرار نمی گیرید.

پی نوشت:

1. به نظر می رسد "ما تنفقون" إخبار است در مقام إِنشاء؛ یعنی انفاق نکنید [مگر برای جلب رضایت خدا]. این نوع استعمال گویاتر و رساتر است از اینکه از همان ابتدا به صورت انشائی بیان شود؛ گویا می خواهد بفرماید معلوم است که نباید جز برای رضای خدا انفاق کنید و تنها به اینصورت انفاقتان پذیرفته است و لذا می فرماید: "انفاق نمی کنید

ادامه مطلب
برچسب ها : هر چه انفاق کنید برای خودتان است... - انفاق ,انفاق کنید ,انفاق نکنید ,برای خودتان ,کنید برای ,تُنْفِقُوا مِنْ
هر چه انفاق کنید برای خودتان است... انفاق ,انفاق کنید ,انفاق نکنید ,برای خودتان ,کنید برای ,تُنْفِقُوا مِنْ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
انفاق و بخل و شُحّ

1. إنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ(15)فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا وَ أَنْفِقُوا خَیْرًا لأنْفُسِکُمْ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (تغابن: 16)

اموال و فرزندانتان فتنه[ = آزمایش] اند و خدا نزدش پاداش عظیم است/ پس تا می توانید از نافرمانی خدا پروا کنید و بشنوید و اطاعت کنید و انفاق کنید که برایتان بهتر است و انی که از بخل نفس محفوظ بمانند آنها اهل فلاح و رستگاری اند.

2. وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ( :9)

و دیگران را بر خود ترجیح می دهند هرچند خود نیاز داشته باشند و هر که از بخل نفسش محفوظ بماند آنها همان رستگارانند.

پی نوشت:

1. أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ شَرِیفِ بْنِ سَابِقٍ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِی قُرَّةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تَدْرِی مَا الشَّحِیحُ قُلْتُ هُوَ الْبَخِیلُ قَالَ الشُّحُّ أَشَدُّ مِنَ الْبُخْلِ إِنَّ الْبَخِیلَ یَبْخَلُ بِمَا فِی یَدِهِ وَ الشَّحِیحُ یَشُحُّ عَلَى مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ عَلَى مَا فِی یَدَیْهِ حَتَّى لَا یَرَى مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ شَیْئاً إِلَّا تَمَنَّى أَنْ یَکُونَ لَهُ بِالْحِلِّ وَ الْحَرَامِ وَ لَا یَقْنَعُ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ(الحدیث صحیح).

صادق علیه السلام به ابوقُره فرمودند: می دانی شَحیح کیست؟ گفتم: همان بخیل است. حضرت فرمودند: شُحّ از بخل شدیدتر است؛ بخیل نسبت به آنچه در دست خود دارد بخل می ورزد و [از دیگران] دریغ می کند و شحیح هم به آنچه در دست مردم است و هم نسبت به آنچه در دست خود دارد حریص است تا جایی که هر چه در دست مردم می بیند آرزو می کند که مال او باشد خواه حرام باشد یا حلال و به آنچه خدا روزی اش کرده قانع نیست(الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج 4، ص45).

ادامه مطلب
برچسب ها : انفاق و بخل و شُحّ - آنچه ,قَالَ ,أَیْدِی النَّاسِ ,هُمُ الْمُفْلِحُونَ ,مَنْ یُوقَ
انفاق و بخل و شُحّ آنچه ,قَالَ ,أَیْدِی النَّاسِ ,هُمُ الْمُفْلِحُونَ ,مَنْ یُوقَ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
کنار رفتن فرشتگان از مکالمه مومنین به احترامشان

بحارالأنوار. ط بیروت. ج 5. ص321

إنَّ المؤمنین اذا قعدا یتحدثان ق الحفظةُ بعضُها لبعض اعتزلوا بنا، فلعلّ لهما سراً و قد ستر اللَّه علیهما!:

هنگامی که دو مؤمن کنار هم می‏نشینند و بحثهای خصوصی می‏کنند، حافظان اعمال به یکدیگر می‏گویند: ما باید کنار رویم، شاید آنها رازی دارند که خداوند آن را مستور داشته".

راوی می‏گوید:" مگر خداوند عز و جل نمی‏فرماید: ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ: "هیچ سخنی انسان نمی‏گوید مگر اینکه فرشته مراقب و آماده ثبت اعمال نزد آن حاضر است"؟

علیه السلام فرمود: ان کانت الحفظةُ لا تَسمعُ فانّ عالمَ السر یَسمع و یَری:

"اگر حافظان سخنان آنها را نشنوند خداوندی که از اسرار با خبر است می‏شنود و می‏بیند"!

از این روایت استفاده می‏شود که خداوند برای اکرام و احترام مؤمن بعضی از سخنان او را که جنبه سری دارد از آنها مکتوم می‏دارد، ولی خودش حافظ تمام این اسرار است.

برچسب ها : کنار رفتن فرشتگان از مکالمه مومنین به احترامشان - خداوند
کنار رفتن فرشتگان از مکالمه مومنین به احترامشان خداوند
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
پاداش و کیفر آوردن حسنه و سیئه به محضر خدا

منْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزى إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ(أنعام:160(

هر حسنه[ = کار خوب] بیاورد، ده برابرش نصیبش می شود و هر سیئه[ = کار زشت] بیاورد فقط مثل آن کیفر داده می شود و مورد ظلم و ستم واقع نمی شوند.

پی نوشت:

در حسنه و سیئه بودن عمل، نیت هم دخیل است.

#لطف_خدا

برچسب ها : پاداش و کیفر آوردن حسنه و سیئه به محضر خدا - سیئه ,حسنه
پاداش و کیفر آوردن حسنه و سیئه به محضر خدا سیئه ,حسنه
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
مثَل انفاق کنندگان اموال(1)

مثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاء وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ(بقره:261(

مثل انی که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند مانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند برای هر بخواهد مضاعف می کند و خدا، واسع و علیم است.

پی نوشت:

1. انفاق یعنی ج ، هزینه که به تدریج در لسان شرع و متشرعین معنای خاص خود یعنی هزینه در راه خدا را پیدا کرده است و نفقه هم به معنای جی و هزینه است.

2. انفاق ممکن است واجب باشد مانند خمس و زکات و ممکن است مستحب باشد مثل صدقه، هبه، وقف و ... .

3. مضاعف یعنی دو برابر و نیز چند برابر

برچسب ها : مثَل انفاق کنندگان اموال(1) - انفاق ,هزینه ,یعنی ,هزینه
مثَل انفاق کنندگان اموال(1) انفاق ,هزینه ,یعنی ,هزینه
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
مثَل انفاق کنندگان اموال(2)

و مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ(بقره:265)

و مثل انی که اموالشان را به خاطر جلب رضایت خدا و تثبیت خودشان انفاق می کنند مانند باغی است در ارتفاع که باران شدیدی به آن برسد و دو برابر میوه دهد و اگر [هم باران زیادی] به آن نرسد، باران اندکی بس باشد و خدا به آنچه انجام می دهید بیناست.

پی نوشت:

1. مرضات مصدر میمی است[بر وزن مَفعله] و "ات" جزو کلمه است و لذا این واژه مفرد است.

2. أُکُل مفرد است به معنای خوردنی؛ میوه.

3. ربْوَة و ربا از یک خانواده اند به معنای ارتفاع، بلندی؛ افزایش.

4. وابل یعنی باران شدید که با وبال(«وَبالِ» یک کار، به نتیجه شدید و سنگین و ناخوشایندِ مترتب بر آن اقدام گفته می شود: ذاقُوا وَبالَ أَمْرِهِم وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ تغابن:5) و وبیل (فَعَصَى‏ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبیلاً؛ مزمّل:16) ؛ زیارت اربعین:ا َللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً)هم خانواده است و طَلّ یعنی باران اندک، نم نم باران.

5. جَنَّة یعنی باغ و بوستان پوشیده از درخت. این کلمه با واژگانی چون جنین(جمع: أجنّه؛ مخفی در رحم:... وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم[نجم:32]ْ)، جنّ(جمع: جِنّه؛ پوشیده از چشم)، جُنّه(سپر)، مجنون(پوشیده عقل) هم خانواده است.

#رضایت_خدا

#تثبیت_نفس

برچسب ها : مثَل انفاق کنندگان اموال(2) - باران ,پوشیده ,خانواده ,یعنی ,یعنی باران
مثَل انفاق کنندگان اموال(2) باران ,پوشیده ,خانواده ,یعنی ,یعنی باران
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
دیده شدن کار خوب و بد و گم نشدن آن

فمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ / وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (ز لة:7و8)

پس هر که به اندازه ذرّه ‏اى کار خوب انجام دهد، آن را خواهد دید و هر که هموزن ذرّه ‏اى بدى کند، آن را خواهد دید.

پی نوشت:

در اینجا ظاهرا منظور دیدن کار خوب و بد بدون هیچ کم و کاستی است اما از جهت پاداش و کیفر مطابق سایر آیات -که حاکی از لطف خدا است- ی که کار خوب و حسنه انجام می دهد و به محضر خدا می برد چند برابر آن را دریافت می کند و در مورد کیفر کار شر نهایتا به همان میزان مجازات می شود(انعام:160 و بقره:261).

گویا حسنه و سیئه با خیر و شر متفاوت است؛ در اولی علاوه بر حسن فعلی، حسن فاعلی مانند نیت و ملاحظه امر و نهی الهی دخیل است اما در دومی وما چنین نیست و از سایر انسانها با هر مرام و مسلک و نیتی می تواند انجام گیرد.

برچسب ها : دیده شدن کار خوب و بد و گم نشدن آن - انجام ,مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ,یَعْمَلْ مِثْقَالَ ,یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ
دیده شدن کار خوب و بد و گم نشدن آن انجام ,مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ,یَعْمَلْ مِثْقَالَ ,یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
نسخه برداری اعمال انسان

هذا کِتابُنا یَنطِقُ عَلَیکُم بِالحَقِّ ۚ إِنّا کُنّا نَستَنسِخُ ما کُنتُم تَعمَلونَ(جاثیه:29)

این کتاب ما است که بحق با شما سخن می گوید [و اعمال شما را بازگو می کند]؛ ما آنچه را انجام می دادید می نوشتیم!

پی نوشت:

محفوظ بودن اجر کارها نزد خدای متعال:

بدانید هر قدمی که برمیدارید، هر ذره ی کاری که انجام میدهید، هر دلسوزی ای که میکنید، هر تلاشی که میکنید، پیش خدای متعال محفوظ است؛ حالا منِ شخصی یا منِ نوعی بدانم یا ندانم، تشکر م یا نکنم. آنچه که شما از حسنه و خیر و با نیتِ خوب انجام میدهید، پیش پروردگار عالم محفوظ است. قرآن میفرماید:»فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَلیمٌ»؛(بقره:158( {خدای متعال، هم شکرگزار است، هم آگاه است}. حالا ممکن است امثال بنده ندانیم شما مثلاً چقدر در آن وقت اضافیِ بیش از وظیفه ی کاری تان، در دفتر یا در مرکز کاری نشستید، صرف وقت کردید، اعصاب گذاشتید و مایه گذاشتید؛ طبعاً وقتی ندانستیم، تشکر هم نمیکنیم؛ اما لحظه لحظه ها از دید کرام الکاتبین و ضبط کنندگان حوادث - که «انّا کنّا نستنسخ»؛ خدای متعال همه ی کارهای ما را استنساخ میکند، یعنی دانه دانه اش و ذره ذره اش نسخه برداری میشود - مخفی و پنهان نخواهد بود( انقلاب).

۱۳۹۱/۰۶/۰۲

برچسب ها : نسخه برداری اعمال انسان - کاری ,متعال ,خدای ,محفوظ ,انجام ,خدای متعال ,انجام میدهید،
نسخه برداری اعمال انسان کاری ,متعال ,خدای ,محفوظ ,انجام ,خدای متعال ,انجام میدهید،
عنوان وبلاگ : قرآن و عترت
منبع :
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
چشمه اطلاعات، خبرها و مقالات را بصورت کاملا اتوماتیک از منابع فارسی دریافت و طبق قوانین و مقررات با ذکر منبع بازنشر میکند. با توجه به ذکر منبع اطلاعات چشمه هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد و در صورت مشاهده محتوای نا مناسب میتوان بر روی گزینه “درخواست حذف ” در صفحه مورد نظر کلیک نمود.
All rights reserved. © Cheshme 2016-2017 Run in 0.547 seconds
RSS