إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی

إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی از وب سایت مرجع آن بازنشر شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش آن با ذکر منبع لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار و مطالب غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب بر روی لینک ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید.

همراهی با اما همراهی با مشکلات است


پیشرو و قافله سالار کاروانی است که مقصدش توحید و بندگی خداست و مسیرش از روی هوس هوس رانان، نفاق منافقان و قدرت طلبی قدرت طلبان و مستکبران می گذرد؛ پس ی که خودش را مسافر این قافله می داند تا دشمنی هوس ران و مستکبر داشته باشد رنگ عافیت و آسایش به خود نخواهد دید

برچسب ها : همراهی با اما همراهی با مشکلات است
همراهی با اما همراهی با مشکلات است
با هر دست بدهی از همان دست میگیری

معمولا #تند_خویی ، با تندی پاسخ داده می شود .

پس تند نباشیم تا با ما #تند نباشند .

از صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند «کَمَا تَدِینُ تُدَان»(1)‏یعنی با هر دستی بدهی از همان دست می گیری.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1):کافی ؛ ج‏2 ؛ ص138


برچسب ها : با هر دست بدهی از همان دست میگیری
با هر دست بدهی از همان دست میگیری
کم شدن عشق طبیعی است

کم شدن مقداری از شور و حرارت #عشق با پایان دوران #نامزدی، طبیعی است.

این شور و حرارت با شروع زندگی به شیرینی تبدیل می شود. زیرا انسان به صورت طبیعی در مقابل تکرار پدیده ها، هرچند بسیار جذاب باشند، دچار روزمرگی می شود. اما با رعایت اصول هم ی، زوجین می توانند یک زندگی شیرین و پر مهر بسازند.


برچسب ها : کم شدن عشق طبیعی است - طبیعی
کم شدن عشق طبیعی است طبیعی
تاثیر امکانات بر اراده !!

امکانات و وسایل مدرن، از یک طرف رفاه می آورد،

اما طرف دیگر آن، کم شدن اراده و زیاد شدن #تنبلی است.

مراقب باشید.

در حدیث شریفی از باقر علیه السلام در مورد اثر تنبلی بر زندگی اینگونه آمده: تنبلى به دین و دنیا زیان مى‏زند.(1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1: بحار الأنوار: ج78/ ص180


برچسب ها : تاثیر امکانات بر اراده !!
تاثیر امکانات بر اراده !!
یک پیچیده کننده مشکلات !!

در #م گرفتن از دیگران، برای حل #مشکلات_زندگی،

به #تبحر و #دلسوزی طرف مقابل دقت کنید.

م با انسان های نابلد یا بی احساس

می تواند کلاف مشکلات را پیچیده تر کند.

درحدیث شریفی از خدا صلى الله علیه و آله آمده :« مُشاوَرَةُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ ویُمنٌ وتَوفیقٌ مِنَ اللَّهِ»(1) م با دمندِ دلسوز، مایه هدایت و میمنت است‏.

1: المحاسن: 2/ 438

برچسب ها : یک پیچیده کننده مشکلات !! - مشکلات ,م ,م
یک پیچیده کننده مشکلات !! مشکلات ,م ,م
س رست خانواده چگونه ج کند ؟

س رست خانواده چگونه ج کند ؟
از مهمترین مسائلی که هر انسان و خصوصا س رست خانواده با آن سروکار دارد، تدبیر در امور اقتصادی خانواده است . زیرا آرامش و آینده اهل خانه، کاملا با این تد ر در ارتباط است . در کلامی گهربار از علی علیه السلام نقش تدبیر مالی در زندگی اینگونه بیان شده است :

« إِنَّ أَفْضَلَ الْفِعَالِ صِیَانَةُ الْعِرْضِ بِالْمَالِ.»1 همانا بهترین کارها حفظ آبرو به وسیله مال است . یعنی مهمترین وظیفه ی پول و مال حفظ آبروی انسان است پس همیشه باید تدبیر مالی به گونه ای صورت گیرد که این هدف، یعنی حفظ آبرو محقق شود.

اگر بخواهیم حد و مرز صحیح در مدیریت اقتصادی را بی م، این کلام کاظم علیه السلام آن را بیان می کند عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبَانٍ قَالَ: «سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ ع عَنِ النَّفَقَةِ عَلَى الْعِیَالِ فَقَالَ مَا بَیْنَ الْمَکْرُوهَیْنِ الْإِسْرَافِ وَ الْإِقْتَارِ »2:

تامین هزینه های خانواده، بین دو مرز اسراف و بخل قرار دارد . اسرف یعنی، مال و ثروت را بیهوده هدر دادن و در جاهای بی فایده، هزینه . گاهی زن و مرد عادت دارند، هرسال، بدون اینکه لباسشان کهنه شده باشد، لباس عوض کنند؛ یا لوازم دکوری و مبلمان را سالانه تعویض کنند. خداوند در قرآن کریم در ذم این گناه، اسراف کنندگان را برادران خوانده است. إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطینِ3 .
مرز دوم در تامین هزینه های زندگی، بخل است. بخل یعنی انسان، بدون دلیل قانع کننده ای برای امور متعارف زندگی ج نکند و با عناوینی همچون ذخیره برای روز مبادا یا داشتن پشتوانه مالی، فقط به ذخیره رو آورد. این مسئله باعث می شود برای خود و خانواده اش در جاهایی که نیاز است، هزینه نکند و علاوه بر سختی و مشقتی که ایجاد می کند، باعث بیماری یا از دست دادن فرصت های آینده شود. اما تاثیر بخل بر آبروی خانواده نیز جای شک و شبهه نیست چنانچه در روایتی از رضا علیه السلام در مورد بخل اینگونه امده «: البُخلُ یُمَزِّقُ العِرْضَ»4یعنی بخل آبرو را به باد می دهد .

البته در روایات ما آمده که، اگر س رست ، توان مالی دارد خانواده را در وسعت و رفاه قرار دهد و فشار بی خودی به آن ها نیاورد، ولی این به معنای اسراف نیست. در حدیثی از امام کاظم علیه السلام آمده : «عِیالُ الرَّجُلِ اسَراؤُهُ، فَمَن أنعَمَ اللّهُ عَلَیهِ نِعمَةً فَلیُوَسِّع عَلى اسَرائِهِ، فَإِن لَم یَفعَل أوشَکَ أن تَزولَ تِلکَ النِّعمَة»5 یعنی خانواده مرد، [به منزله‏] اسیران اویند. پس، هر که خداوند به او نعمتى داد، باید اسیرانش را در گشایش قرار دهد؛ زیرا اگر چنین نکند، به زودى، آن نعمت، از کف او مى‏رود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1: کافی ج‏4، ص: 49
2: همان ص: 55
۳ : الإسراء : 27
4: بحار الأنوار: ج78/ص 357
5: من لا یحضره الفقیه: ج 3 ص 556


برچسب ها : س رست خانواده چگونه ج کند ؟ - خانواده ,یعنی ,هزینه ,س رست ,السلام , ,علیه السلام ,س رست خانواده ,تامین هزینه ,کاظم علیه ,تدبیر مالی ,س رست خانواده چگونه
س رست خانواده چگونه ج کند ؟ خانواده ,یعنی ,هزینه ,س رست ,السلام , ,علیه السلام ,س رست خانواده ,تامین هزینه ,کاظم علیه ,تدبیر مالی ,س رست خانواده چگونه
چرا مشاوره ؟

چرا مشاوره ؟

شکی نیست که زندگی مشترک دست اندازهایی دارد که باید برای عبور از آنها از دیگران کمک و م گرفت. نیاز انسان به مشاوره آنقدر زیاد است که علی علیه السلام در مورد آن فرموده اند:

« لا یَستَغنِی العاقِلُ عَنِ المُشاوَرَةِ.»1« انسان عاقل هیچ گاه از م با دیگران بی نیاز نمی شود »

یعنی عقل انسان حکم می کند م کند. همچنین در کلام دیگری از ایشان آمده:

« لا ظَهِیرَ کالمُشاوَرَة»2 یعنی «هیچ پشتیبانی مثل م نیست »

اما دلیل اینکه عقل به م دستور می دهد و هیچ پشتیبانی مثل مشاوره نیست این است که م انسان را از سقوط و دچار شدن به بسیاری از مشکلات حفظ می کند چنانچه در کلامی از المومنین علیه السلام آمده : «المُستَشِیرُ مُتَحَصِّنٌ مِنَ السَّقَطِ. »3 « ی که م کند از سقوط در امان است . »

اما چرا برای حل مشکلات و معضلات زندگی اینقدر به م توصیه شده ؟ برای یافتن پاسخ کافی است به این روایت از علی علیه السلام توجه کنید :

«إنّما حُضَّ على المُشاوَرَةِ لأنّ رَأیَ المُشیرِ صِرْفٌ، ورَأیَ المُستَشِیرِ مَشُوبٌ بالهَوى »4« به م تاکید و توصیه شده زیرا نگاه مشاور به خالی از گرایش و انگیزه است و نظر م گیرنده همراه با گرایش و میل هایی است».

در توضیح این روایت به این مثال توجه کنید : خانم خانه مدتی است تفریح ندارد و در اثر روزمرگی دچار بدخلقی شده و بهانه گیری می کند ولی خودش فکر می کند چون مدتی قبل درخواست ید طلا داشته، ولی به علت کمبود پول، موفق به ید، نشده اند الان حالش گرفته شده؛ البته خانم قصه ما علاقه زیادی به طلا دارد. زن و مرد با این نظر، به مشاور مراجعه می کنند و زن سعی می کند مشکل را به ن یدن طلا ربط دهد چون خودش آن را دوست داشته و موفق به ید آن نشده، در اینجا مشاور چون همان ح زن به طلا را ندارد و همه جانبه به مسئله نگاه می کند می تواند تشخیص دهد بد خلقی زن، بیشتر به نداشتن تفریح و مشغله مفید، مربوط است و ن یدن طلا یک بهانه کوچک، برای دامن زدن به مشکل است .

_______________________________________________________________

:1غرر الحکم: 10693

2: نهج البلاغه: حکمت 54

3: غرر الحکم: 1207

:4 غرر الحکم: 3908

برچسب ها : چرا مشاوره ؟ - م ,مشاوره ,انسان ,الحکم ,مشاور ,علیه ,علیه السلام ,توجه کنید
چرا مشاوره ؟ م ,مشاوره ,انسان ,الحکم ,مشاور ,علیه ,علیه السلام ,توجه کنید
یک ادب در انتقاد

در نقد انصاف را رعایت کنید

گاهی ما آنقدر از طرف مقابل عصبانی هستیم که یادمان می رود

او امتیازاتی هم دارد یا اشتباه او، آنقدرها هم بزرگ نبوده

ولی جوری با او صحبت می کنیم، گویا او بی فایده ترین موجود کره زمین است.

علی علیه السلام در حدیثی زیبا درباره انصاف فرموده اند : «الإنصافُ یُؤلِّفُ القُلوبَ»(1) یعنی انصاف قلب ها را به هم پیوند می دهد و به عبارت دیگر مایه محبت و دوستی است .

#هم ی

1 : غرر الحکم: 1130


برچسب ها : یک ادب در انتقاد - انصاف
یک ادب در انتقاد انصاف
آیا می دانید مشاوره نامحسوس چیست ؟

مشاوره نامحسوس چیست ؟
انسان های باهم معا دارند و از افکار همدیگر استفاده می کنند . شما با پدر و مادر، برادر و خواهر و اقوام و دوستان در ارتباط هستید، اگر مشکلی پیش بیاید به آنها رجوع می کنید و از آنها کمک می گیرید. این رویه معمولی زندگی ماست البته در بعضی مشکلات می دانیم که نباید سراغ آنها برویم مثلا وقتی ماشین مان اب شود و بخواهیم آن را تعمیر کنیم آن را پیش آنها نمی بریم مگر اینکه بدانیم آنها در این زمینه تخصص دارند وگرنه سراغ مکانیک را می گیریم یا وقتی مریض می شویم اولا سراغ پزشک می رویم و در صورتی که مشکل، حاد نباشد، از بعضی نسخه های خانگی نیز، بهره مند می شویم .
اما در مشکلات زندگی و خصوصا زندگی مشترک راحت سفره دلمان را پیش دیگران، پهن می کنیم و آنها هم گاهی بدون اینکه تجربه و تخصصی داشته باشند به ما راه حل می دهند و ما هم غافل از همه جا فکر می کنیم راه را یافته و کلید مشکل را بدست آورده ایم. در این موارد ما به مشاور و متخصص خانواده مراجعه نکرده ایم اما در واقعیت یک مشاوره اتفاق افتاده و ما بدون توجه یک مشاوره نامحسوس گرفته ایم . به این مثال توجه کنید: زنی به دلیل سوظن زیاد فکر می کند شوهرش به دنبال ازدواج مجدد و آوردن هوو بر سر اوست است. با دوستش درد دل می کند و ناامیدانه مشکلش را به او می گوید و او دستور العمل جالبی میدهد: مرد را تحت فشار مالی بگذار تا فکر زن دیگر را از سرش بیرون کند . زن قصه ما هم این فرمول را در زندگی به کار می بندد و سعی می کند تا آنجا که می تواند ید کند تا مرد همیشه مجبور باشد کار کند و او را از گرفتن زن دوم منصرف کند. مرد ناراحت است که چرا زن اسراف کار و پر توقع شده و همین مسئله باعث می شود روابط آن دو شکر آب شود و اینگونه یک مشاوره نامحسوس، زندگی را زهر مار می کند .
البته درد دل ، یا بهره مندی از نظرات دیگران، کار بدی نیست، اما نقطه حساس این ماجرا، توجه ن به نظرات دیگران و بدون فکرو تدبیر، عمل به آنهاست. گاهی اگر به دستور العمل های دیگران کمی فکر کنیم پی به سستی یا مضر بودن آنها پی میبریم و البته گاهی نیز نمی توانیم درست تشخیص دهیم دستور العمل آنها درست است یا نه، پس بهتر است در این موارد به افراد خبره و با تجربه مراجعه کنیم.


برچسب ها : آیا می دانید مشاوره نامحسوس چیست ؟ - کنیم ,مشاوره ,زندگی ,العمل ,توجه ,دستور ,مشاوره نامحسوس ,دستور العمل ,نامحسوس چیست
آیا می دانید مشاوره نامحسوس چیست ؟ کنیم ,مشاوره ,زندگی ,العمل ,توجه ,دستور ,مشاوره نامحسوس ,دستور العمل ,نامحسوس چیست
س رست خانواده چگونه ج کند ؟

س رست خانواده چگونه ج کند ؟
از مهمترین مسائلی که هر انسان و خصوصا س رست خانواده با آن سروکار دارد، تدبیر در امور اقتصادی خانواده است . زیرا آرامش و آینده اهل خانه، کاملا با این تد ر در ارتباط است . در کلامی گهربار از علی علیه السلام نقش تدبیر مالی در زندگی اینگونه بیان شده است :

« إِنَّ أَفْضَلَ الْفِعَالِ صِیَانَةُ الْعِرْضِ بِالْمَالِ.»1 همانا بهترین کارها حفظ آبرو به وسیله مال است . یعنی مهمترین وظیفه ی پول و مال حفظ آبروی انسان است پس همیشه باید تدبیر مالی به گونه ای صورت گیرد که این هدف، یعنی حفظ آبرو محقق شود.

اگر بخواهیم حد و مرز صحیح در مدیریت اقتصادی را بی م، این کلام کاظم علیه السلام آن را بیان می کند عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبَانٍ قَالَ: «سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ ع عَنِ النَّفَقَةِ عَلَى الْعِیَالِ فَقَالَ مَا بَیْنَ الْمَکْرُوهَیْنِ الْإِسْرَافِ وَ الْإِقْتَارِ »2:

تامین هزینه های خانواده، بین دو مرز اسراف و بخل قرار دارد . اسرف یعنی، مال و ثروت را بیهوده هدر دادن و در جاهای بی فایده، هزینه . گاهی زن و مرد عادت دارند، هرسال، بدون اینکه لباسشان کهنه شده باشد، لباس عوض کنند؛ یا لوازم دکوری و مبلمان را سالانه تعویض کنند. خداوند در قرآن کریم در ذم این گناه، اسراف کنندگان را برادران خوانده است. إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطینِ3 .
مرز دوم در تامین هزینه های زندگی، بخل است. بخل یعنی انسان، بدون دلیل قانع کننده ای برای امور متعارف زندگی ج نکند و با عناوینی همچون ذخیره برای روز مبادا یا داشتن پشتوانه مالی، فقط به ذخیره رو آورد. این مسئله باعث می شود برای خود و خانواده اش در جاهایی که نیاز است، هزینه نکند و علاوه بر سختی و مشقتی که ایجاد می کند، باعث بیماری یا از دست دادن فرصت های آینده شود. اما تاثیر بخل بر آبروی خانواده نیز جای شک و شبهه نیست چنانچه در روایتی از رضا علیه السلام در مورد بخل اینگونه امده «: البُخلُ یُمَزِّقُ العِرْضَ»4یعنی بخل آبرو را به باد می دهد .

البته در روایات ما آمده که، اگر س رست ، توان مالی دارد خانواده را در وسعت و رفاه قرار دهد و فشار بی خودی به آن ها نیاورد، ولی این به معنای اسراف نیست. در حدیثی از امام کاظم علیه السلام آمده : «عِیالُ الرَّجُلِ اسَراؤُهُ، فَمَن أنعَمَ اللّهُ عَلَیهِ نِعمَةً فَلیُوَسِّع عَلى اسَرائِهِ، فَإِن لَم یَفعَل أوشَکَ أن تَزولَ تِلکَ النِّعمَة»5 یعنی خانواده مرد، [به منزله‏] اسیران اویند. پس، هر که خداوند به او نعمتى داد، باید اسیرانش را در گشایش قرار دهد؛ زیرا اگر چنین نکند، به زودى، آن نعمت، از کف او مى‏رود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1: کافی ج‏4، ص: 49
2: همان ص: 55
۳ : الإسراء : 27
4: بحار الأنوار: ج78/ص 357
5: من لا یحضره الفقیه: ج 3 ص 556


برچسب ها : س رست خانواده چگونه ج کند ؟ - خانواده ,یعنی ,هزینه ,س رست ,السلام , ,علیه السلام ,س رست خانواده ,تامین هزینه ,کاظم علیه ,تدبیر مالی ,س رست خانواده چگونه
س رست خانواده چگونه ج کند ؟ خانواده ,یعنی ,هزینه ,س رست ,السلام , ,علیه السلام ,س رست خانواده ,تامین هزینه ,کاظم علیه ,تدبیر مالی ,س رست خانواده چگونه
حتی نگران آثار گناه هم نباش


ذکر "استغفرالله ربّی واتوب الیه" که چهار اسم شریف "غفّار"،"اللّه"،"ربّ" و"توّاب" در آن در جریان است، بدون شک در صورت داشتن صداقت و همراهی دل آدمی همانند آتشی که بر جان فولاد های سنگین می افتد و آنها را همچون مایع ذوب می کند، بر جان و قلب انسان خواهد نشست و آنها را از کدورت ها و آثار به جا مانده از هر تاریکی خواهد شست.

برچسب ها : حتی نگران آثار گناه هم نباش
حتی نگران آثار گناه هم نباش
هر لحظه در هر رنگی در می آیند


«وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُواْ فىِ الْأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نحَنُ مُصْلِحُون»(1)

«چون به آنان گفته شود که در زمین فساد مکنید، می گویند: ما مصلحانیم»

مبارزه با نفاق و تزویر و فاش دست آنان برای مردم یک کشور از جمله سخت ترین کارهاست، چرا که پدیده نفاق و تزویر مثل آفتاب پرستی می ماند که هر لحظه برای تغییر و تحوّل و جابجایی رنگ خود از ظالم به مظلوم و از مظلوم به ظالم آمادگی دارد و حتّی اگر لازم باشد برای اینکه دستشان رو نشود و مظلوم نمایی کنند خودزنی هم خواهند کرد.

پاورقی

1-سوره مبارکه بقره آیه11

برچسب ها : هر لحظه در هر رنگی در می آیند - مظلوم
هر لحظه در هر رنگی در می آیند مظلوم
گیج وسرگردان خواهم کرد


«مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ اءَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ»(1)
حکایت آنها چون سرگذشت ی است که آتشی بیفروخت تا پیش پایش روشن شود همین که اطرافش را روشن کرد خدا نورشان بگرفت و در ظلمت‏هایی رهاشان کرد که دیدن نتوانند

منافقان و اهل تزویر مؤمنان را افرادی ساده لوح و خود را افرادی زرنگ و باهوش می دانند و طوری با مؤمنان و دشمنان آنان معا می کنند که بتوانند از منافع و امتیازات هر دو طرف حق و باطل بهره مند شوند، ولی پروردگار متعال در آیه هفدهم سوره مبارکه بقره به آنان اینچنین پیامی داده است که شما را در نهایت با بستن درها و از کار انداختن اسب که به آن امید بسته اید حیرت زده و با قرار دادن در تاریکی، گیج و سرگردان خواهم کرد

پاورقی
1-سوره مبارکه بقره آیه17

برچسب ها : گیج وسرگردان خواهم کرد - مبارکه بقره ,سوره مبارکه
گیج وسرگردان خواهم کرد مبارکه بقره ,سوره مبارکه
جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت

جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت

یکی از پایه های مهم خوشبختی در زندگی مشترک، اصل صداقت و راستی در رفتار و گفتارهاست. زیرا دروغ گویی و چندرویی، موجب از بین رفتن اعتماد طرفین شده و با رخت بر بستن اعتماد میان دو نفر، ادامه همکاری آن دو نشدنی است. همان گونه که دوشریک کاری باید برای ادامه شراکت به همدیگر اطمینان و اعتماد داشته باشند. زن و مرد نیز، برای ادامه حیات زندگی مشترک، نیازمند اعتمادند. بزرگی گناه دروغ، آنقدر زیاد است که المومنین علیه السلام آن را بزرگترین خطاها نزد خداوند دانسته اند : « أعظَمُ الخَطایا عندَ اللَّهِ اللِّسانُ الکَذوبُ»1 در کلام دیگری از ایشان راستگویی، به منزله سر ایمان معرفی شده وزینت انسان، نامیده شده است :« الصِّدقُ رَأسُ الإیمانِ، وزَینُ الإنسانِ»2


اما این همه ماجرا نیست. در حدیثی از المومنین علیه السلام اینگونه آمده:« لا تَکُ صادِقاً حتّى‏ تَکتُمَ بعضَ ما تَعلَم‏»3 یعنی انسان، صادق و راستگو حساب نمی شود مگر اینکه بعضی از چیزهایی که می داند را ابراز نکند. همچنین در کلام گهربار دیگری از علی علیه السلام صحبت از همه آنچه می دانیم نشانه جهل و نادانی شمرده شده است :« لا تَتَکلَّمْ بکُلِّ ما تَعلَمُ، فَکَفى‏ بذلکَ جَهلا »4 منظور و مراد حضرت در این دو روایت این است که انسان نباید هرچه می داند را نیز بیان کند زیرا بیان اموری که ربطی به طرف مقابل ندارد ممکن است مشکل ساز شود .


مثلا اگر مرد خانه در محیط کاری اش، با شخصی دچار اختلاف نظر شده آیا باید این اختلاف نظرش را به همسرش نیز بگوید ؟ منتقل این اختلاف به خانه، شاید در وهله اول بی ضرر به نظر بیاید، ولی می تواند منشا کینه و کدورت بین خانواده های دو طرف شود یعنی این اختلاف نظر باعث شود همسر او با همسر آن شخص دچار کینه و کدورت شوند و اتفاقات دور از انتظاری رخ دهد . یا فرض کنید زن خانه به دوستش زنگ می زند و شوهردوستش گوشی را بر میدارد و می گوید که خانم مشغول کاری است و بعدا با شما تماس می گیرد در این جا این قضیه هیچ ارتباطی به شوهر خودش ندارد اما اگر آن را به شوهرش بگوید، شاید او زمینه سوظن داشته باشد و شروع به پرس و سوال از رابطه زن با شوهر دوستش کند و اگر زن، در این قضیه، کمی ناشیانه عمل کند، می تواند به سوظن او، بیشتر دامنه بزند .
پس بنا بر مثال معروف «جز راست نباید گفت ، هر راست نشاید گفت »باید صادقانه و سنجیده سخن گفت و لازم نیست اموری که ارتباطی به اعضای خانواده ندارد، در خانه گفته شود و اسباب مشکلات بعدی گردد.
__________________________________________________________________________________________
1 : المحجّةالبیضاء: 5/ 243
2: غرر الحکم: 1993
3: بحار الأنوار: ج78/ ص9
4: غرر الحکم: 10187


برچسب ها : جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت - راست ,اختلاف ,نباید ,خانه ,السلام ,کاری ,راست نباید ,علیه السلام ,راست نشاید ,المومنین علیه ,برای ادامه
جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت راست ,اختلاف ,نباید ,خانه ,السلام ,کاری ,راست نباید ,علیه السلام ,راست نشاید ,المومنین علیه ,برای ادامه
آتش با آتش خاموش نمی شود:

آتش با آتش خاموش نمی شود:
از اتفاقاتی که در زندگی انسانها رخ میدهد، اختلاف نظر و اصطکاک در بعضی مسائل است. زندگی مشترک نیز، گاهی محل بروز دعوا و اختلاف بر سر بعضی موضوعات است. معمولا در این مواقع، صدای دو طرف، بلند شده و زن و مرد هر کدام به دنبال اثبات نظر خودشان هستند. وقتی شعله های اختلاف بالا میگیرد، بنا به فرموده علی علیه السلام کینه های قدیمی همچون خا تر زیر آتش شروع به فوران می کنند «الغَضَبُ یُثِیرُ کَوامِنَ الحِقدِ.»1. در حدیثی از حضرت صادق علیه السلام آمده که وقتی ی غضب می کند کلید های شر و بدی را بدست می گیرد« الغَضَبُ مِفتاحُ کُلِّ شَر»2. در این ح ، عقل به شدت، در برابر قوه های نفسانی مغلوب شده و نمی توان انتظار داشت، طرفین حرف های عادی بزنند و رفتارهای عاقلانه از خود بروز دهند .

پس راه چیست ؟ بهترین کار این است که، اولا زن و مرد یا یکی از آن دو، قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد خونسردی خود را حفظ کنند و اجازه ندهند تنش و اختلاف، بیشتر شود . در سفارشی از اکرم صلی الله علیه و آله به المومنین علیه السلام اینگونه آمده : «یا علیُّ، لاتَغضَب‏»3یعنی یا علی غضب نکن، زیرا اگر انسان از اول وارد این وادی نشود، برای برون رفت دنبال راه نمی گردد . در ح طبیعی، معمولا انسان ها توجه ندارند که ادامه یافتن اختلاف، باعث شدید شدن واکنش ها و عمیق شدن ناراحتی ها می شود به همین دلیل آنها باز به رفتار خود ادامه داده و حتی کار را به ضرب و جرح می کشانند زیرا به این نکته توجه نمی کنند که خاموش آتش به وسیله آتش دیگری ممکن نیست بلکه برای خاموش آتش، باید از آب کمک جست .
اما را ارهای مهم اهل بیت علیهم السلام که همچون آبی بر شعله های خشم و غضب است :
1: تغییر ح فیزیکی : در روایتی از اکرم آمده که به هنگام غضب باید تغییر وضعیت فیزیکی داد :«إذا غَضِبَ أحَدُکم وهو قائمٌ فَلْیَجلِسْ، فإن ذَهَبَ عَنهُ الغَضَبُ وإلّا فَلیَضطَجِعْ»4 یعنی هنگامی که عصبانی شدی، اگر ایستاده ای بنشین، پس اگر عصبانیت برطرف نشد دراز بکش. این روایت، بیانگر این است که یکی از را ارهای پایین آوردن شعله خشم تغییر وضعیت فیزیکی است.
2: راه دوم، تعقل و تفکر است. در روایتی شریف، از اکرم اینگونه آمده است : «فإذا غَضِبتَ فَاقعُدْ وتَفَکَّرْ فی قُدرَةِ الرَّبِّ علَى العِبادِ وحِلمِهِ عَنهُم‏»5 یعنی هنگامی که عصبانی شدی، بنشین و در مورد قدرت خداوند و حلم و صبر او بر بندگانش فکرکن.
۳. وضو گرفتن. در روایتی از آمده : «فإذا غَضِبَ أحَدُکم فَلْیَتَوَضَّأْ»6 یعنی هرگاه یکی از شما عصبانی شد وضو بگیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1: غرر الحکم: 2164
2: الکافی: ج2/ ص303
3: تحف العقول: ص 14
4: همان
5: رغیب و رهیب: ج3/ ص450
6: همان ص 451



برچسب ها : آتش با آتش خاموش نمی شود: - آمده ,خاموش ,السلام , ,علیه ,روایتی ,علیه السلام , اکرم ,یعنی هنگامی ,عصبانی شدی، ,غَضِبَ أحَدُکم ,تغییر وضعیت فیزیکی
آتش با آتش خاموش نمی شود: آمده ,خاموش ,السلام , ,علیه ,روایتی ,علیه السلام , اکرم ,یعنی هنگامی ,عصبانی شدی، ,غَضِبَ أحَدُکم ,تغییر وضعیت فیزیکی
سه فایده از یک مشاوره

#مشاوره با افراد #خبره و #دلسوز چه فوایدی دارد ؟
1.را ارهای #افزایش_محبت و #صمیمیت را یاد می گیرید .
2.نگرش شما به بسیاری از مسائل تغییر می کند .
3. می تواند به #رفع_تنش ها و کینه ها منجر شود .
#هم ی

برچسب ها : سه فایده از یک مشاوره
سه فایده از یک مشاوره
سرگردانی حیرت زده


«مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ اءَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ»(1)

حکایت آنها چون سرگذشت ى است که آتشى بیفروخت تا پیش پایش روشن شود همین که اطرافش را روشن کرد خدا نورشان بگرفت و در ظلمت‏هایى رهاشان کرد که دیدن نتوانند

پروردگار متعال در قرآن کریم مَثل حیرت زدگی و سرگردانی در بیابانی تاریک را محصول تلاش انی بیان کرده است که با نفاق و تزویر دنبال پیاده سیاست های هوس آلود و خائنانه خود هستند و دلیل این تشبیه این است که تنها سیاستی که با فطرت انسان و زندگی اجتماعی او هماهنگی دارد، سیاست برمبنای آموزه های دینی و وحیانی است و هر طریقتی غیر از این دیر یا زود به بن بست و سرگردانی خواهد رسید.

پاورقی

1-سوره مبارکه بقره آیه 17

برچسب ها : سرگردانی حیرت زده - سرگردانی
سرگردانی حیرت زده سرگردانی
بالا رفتن آگاهی مردم باعث حفظ انقلاب شد


آنچه باعث شد مردم ایران در سال 1357 انقلاب کنند، اقتداء و پیروی آنان از (ره) بود، ولی آنچه باعث شده است که انقلاب ملّت ایران بعد از گذشت چهل سال هنوز دوام بیاورد و از مشکلات و فتنه ها با موفقیّت خارج شود و از نهالی تازه جوانه زده به درختی تنومند و قدرتمند تبدیل شود، علاوه بر اعتماد و اطمینان به حکیمشان ، بالا رفتن آگاهی آنان در شناخت منافقان، دروغ گویان و یا حتی منحرف شدگانی بود که صاحب ظاهری موجّه و دارای سابقه ای انقل بودند

برچسب ها : بالا رفتن آگاهی مردم باعث حفظ انقلاب شد - انقلاب ,باعث ,رفتن آگاهی ,بالا رفتن ,آنچه باعث
بالا رفتن آگاهی مردم باعث حفظ انقلاب شد انقلاب ,باعث ,رفتن آگاهی ,بالا رفتن ,آنچه باعث
آنچه انقلاب ایران را انقلاب کرد


انقلاب سال 1357 (ره) در ایران انقل تمام عیار و با کیفیّت نبود و در درون خود بیماری هایی داشت که خودشان را مخفی کرده بودند، امّا با گذشت زمان و با روبرو شدن با مشکلات و فتنه ها یکی پس از دیگری خودشان را نشان دادند و به برکّت ی حکیمانه و آسمانی درمان شدند و در نتیجه نهال تازه جوانه زده انقلاب ی به درختی تنومند و قدرتمند تبدیل شد که بعد از گذشت چهل سال در بالاترین عیار و کیفیّت خود از لحظه شروعش قرار گرفت.

نکته
البته این متن به معنای تمام شدن مشکلات نیست چرا که در حال حاضر در یکی از بزرگترین مریضی های رو شده یعنی فساد اقتصادی و مدیریتی به سر می بریم که ان شاءالله این هم مثل تمام مریضی های قبلی با عنایت الهی برطرف خواهد شد

برچسب ها : آنچه انقلاب ایران را انقلاب کرد - انقلاب ,تمام
آنچه انقلاب ایران را انقلاب کرد انقلاب ,تمام
آنچه در قیامت جلوه می کند


«لِیَسْئَلَ الصّادِقینَ عَنْ صِدْقِهِمْ»(1)
«تا راستگویان را از صدقشان بپرسد»

نکته ای از آیه
آنچه که در قیامت جلوه می کند حقایق باطنی و معارف فطری موجود در خلقت انسان از خوبی ها و بدی ها است و آنچه که درباره اش باید پاسخگو باشیم، هماهنگی و صداقت اعمال و رفتارمان با این حقایق و معارف فطری خواهد بود.

پاورقی

1-آیه 8 سوره مبارکه احزاب

برچسب ها : آنچه در قیامت جلوه می کند - معارف فطری ,جلوه می کند ,قیامت جلوه
آنچه در قیامت جلوه می کند معارف فطری ,جلوه می کند ,قیامت جلوه
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
چشمه اطلاعات، خبرها و مقالات را بصورت کاملا اتوماتیک از منابع فارسی دریافت و طبق قوانین و مقررات با ذکر منبع بازنشر میکند. با توجه به ذکر منبع اطلاعات چشمه هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد و در صورت مشاهده محتوای نا مناسب میتوان بر روی گزینه “درخواست حذف ” در صفحه مورد نظر کلیک نمود.
All rights reserved. © Cheshme 2016-2017 Run in 0.448 seconds
RSS