گنجه و گنجینه

گنجه و گنجینه از وب سایت مرجع آن بازنشر شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش آن با ذکر منبع لطفا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار و مطالب غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب بر روی لینک ‘درخواست حذف’ کلیک نمائید.

مسجد حاج شهبازخان، کرمانشاه

درمیان بناها و مساجدتاریخی دوره قاجاردرکرمانشاه مسجد حاج شهباز خان جلوه دیگری دارد.این بنا در چهار راه مدرس، کوچه شهید داوود شهلایی واقع گردیده و از آثار دوره قاجاریه است که در سال 1235ه-. ق توسط حاج شهبازخان و شش برادر او که مؤسس طایفه معروف به حاجی زادگان بودند،حاجی زادگان حاکم و ایلخان ایل کلهر در دورۀ قاجار بوده اند و پیش از آنکه داوودخان کلهر در سال ۱۸۹۱ میلادی حکومت را در این ایل به دست بگیرد، بر طبق اسناد معتبر، دو دانگ کل شهر کرماشاه و کل قلمروی کلهر را در دست داشته اند. این طایفه یکی از هفت برادر کلهر (منصوری، زینلخانی، کاظمخانی، گیلانی، قوچمی، بان سیری و حاجی زادگان) بوده اند که گفته می شود نسب طوایف ایل کلهر به آن ها می رسد بنایمسجد حاجی شهبازخان در بیرون از شهر کرمانشاه آن روزگار بنا گردید . این بنا سالیان متمادی محل درس طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بوده و امروزه نیز به عنوان مدرسه علوم دینی مورد استفاده است. ورودی کنونی بنا، زیرگذری است که در خیابان مدرس و در زیر ضلع شرقی بنا قرار گرفته است . صحن مسجد، مستطیل شکلی به ابعاد تقریبی 18×22متر است که در اضلاع آن، حجره ها و مدرس، و در ضلع جنوبی آن، شبستان ستوندار مسجد قرار گرفته است . نمای داخل حیاط کاملا نوسازی شده؛ اما داخل حجره ها و شبستان به شکل اصلی خود باقی مانده است . کف حجره ها حدود 70 سانتی متر از سطح صحن مرتفع تر است . شبستان مسجد ، مستطیل شکلی است که پوشش آن، متشکل از 20 گنبد کوچک، بر روی 3 ردیف ستون 4 تایی و دیوارهای اضلاع قرار گرفته است . ستون ها سنگی و دیوارها و پوشش ، آجرچینی ساده با بندکشی سفید است . ازاره بنا به ارتفاع 3/1 متر با سنگ مرمر پوشش یافته و کف آن نیز در دوره اخیر موزاییک فرش شده است . ساقه ستون ها به صورت ما یچ حجاری شده و بر روی آنها سرستونی متشکل از مکعب های یکپارچه سنگی- به صورت پلکانی مع - قرار گرفته است . ابعاد بزرگترین مکعب این سرستون، 90×90سانتی متر است . بر روی این سرستون ها ، پاطاق ها و پوشش گنبدی قرار گرفته است . گنبدهای پوشش به جز گنبدی که در محور محراب قرار دارد و از نوع چهار بخشی با تزیینات کاشی و آجر لعابدار است، بقیه از نوع عرقچینی هستند . محراب بنا در میانه ضلع جنوبی بنا قرار گرفته و دارای تزیینات کاشی و آجر لعابداراست

مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه

برچسب ها : مسجد حاج شهبازخان، کرمانشاه - پوشش ,کلهر ,مسجد ,ستون ,حجره ,دوره ,قرار گرفته ,تزیینات کاشی ,مستطیل شکلی ,علوم دینی
مسجد حاج شهبازخان، کرمانشاه پوشش ,کلهر ,مسجد ,ستون ,حجره ,دوره ,قرار گرفته ,تزیینات کاشی ,مستطیل شکلی ,علوم دینی
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟

چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور ،برای دیدن مردم ماصورت نمی گیرد؟

تبادل آثار و اشیای تاریخی در دنیا بین کشورهای صاحب تمدن و میراثدوست از اواسط قرن گذشته آغاز شد و بشدت مورد اقبال مردم جهان قرار گرفت.از آنجا که آثارتاریخی کشورها در هرکجا که باشد با حفظ مالکیت آن مردم و کشور،متعلق به کلیه بشریت محسوب می شوند سازمان های ذیربط ازجمله یونسکو به این اقدامات پسندیده نگاه مثبتی دارد اما طبق قانون بین الملل زمان و مکان مشخصی برای نمایش آنها در نظرگرفته می شود تا مردم سرزمین های دیگر دراین فرصت توان بازدید از آنها را داشته باشند. کشورهای میزبان آثارباستانی مکلف به تامین امنیت اشیا و آثارتاریخی به نمایش گذاشته شده هستند.زمانی که نمایشگاه آثارباستانی ایران با عنوان"امپراطوری فراموش شده" در موزه های لوور و بریتانیا تشکیل گردید حسرت میلیون ها ایرانی را برانگیخت که چرا آنها باید از این دیدار محروم باشند. میلیون ها ایرانی که در روستاها و ای دورافتاده به دلیل مشکلات اقتصادی و هزاران دلیل دیگر نتوانسته اند میراث امپراطوران خود را ببینند و حالا باید شاهد شنیدن و دیدن این آثار از سوی بیگانگان باشند. بیگانگانی چون انگلیس و فرانسه که بیشترین سهم را در سرقت و چپاول،غارت و خیانت به میراث فرهنگی ایران را مرتکب شده اند.پرتغال و هلند،آلمان و اتریش،اسکاتلند مکزیک و هنگ کنگ،قطر چین و بوسنی،نیوزیلند و بلغارستان،هرزه گوین و روسیه،ترکیه و بسیاری دیگرازکشورهای امریکای جنوبی،میل و رغبت خود را برای به نمایش گذاشتن آثارتاریخی ایران درکشورهایشان را اعلام نمودند.در این میان بسیاری از اشیا به برخی از این کشورهای ذکر شده برای نمایش برده شدند اما ی صدای برخاسته از عشق به آثارتاریخی مردم روستاها و ای این سرزمین را به میراثشان نشنید.اطلاعات دقیقی هم هیچگاه به صاحبان و وارثان میراث فرهنگی(ملت ایران)داده نشد که آیا آنچه برگشت همان ها بودند که از موزه ملی خارج شد یا اینکه به جای اشیای اصل، تحفه های ناقابل بدل به ما تحویل دادند؟جالب است در مدت کمتراز یک دهه بیش از 35 نمایشگاه آثارتاریخی ایران در 16کشورهای دنیا برگزار شده است و جالبتر اینکه ایران هیچگاه میزبان برگزاری این نمایشگاهها نبوده است و این برای میراث فرهنگی ایران ناخوشآیند است.آیا هیچ کشوری به ایران برای بنمایش گذاشتن آثار تاریخی اش اعتماد نکرده است؟مجلس و ت هیچ کشوری اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران را صادر نکرده اند و تنها درکشور ایران این اتفاق حادث شده است؟به کجا می رویم و به که و کدام کشورها اعتماد می کنیم؟برگزارکنندگان این نمایشگاهها در کشورهای دیگر درجستجوی گمشده ای هستند که ما خبر نداریم؟آیا برای پهن بساط تفریح و گرفتن یت های نجومی و هجومی انجام می شود ؟چرا مردم خود را از دیدن این اشیا محروم می کنیم و درمقابل آثارمان را برای دشمنانمان بنمایش می گذاریم؟آیا مردم کلاردشت و مارلیک و خوروین و سیلک و.... از گنجینه های زرین و غرور آفرین خود اطلاعی دارند؟بیش از نود و هشت درصد مردم این مناطق جام زرین خود را که در موزه ملی است ندیده اند اما چگونه است که غارتگران میراث فرهنگی مان باید میلیون ها کیلومتر دورتر شاهد دیدن آثارباستانی ما باشند؟چرا هزینه های برگزاری اینگونه نمایشگاهها در کشور را بهانه ای برای عدم برگزاری نمایشگاه در داخل می دانیم؟ باور کنید مردم ما صاحب تفکر مریضی نیستند(اشاره به سخنان رئیس کل موزه های کشور در اعتراض به سخنان مردم و نگرانی آنها از وج اشیای باستانی برای نمایش به کشورهای بیگانه)

http://media.mehrnews.com/d/2016/09/24/4/2218803.jpg?ts=1478437009502

مردم حق دارند که نگران آثار و اشیای تاریخی خود باشند؟آنها حساسیت های خود را دربرابر مفقود شدن سنجاق مفرغی لرستان در یکی از همین نمایشگاهای خارجی ازخود بروز دادند اما دربرابر این حساسیت ها به باد انتقاد کشیده شدند که ما هزاران هزار از این اشیای مفرغی داریم ؟ سفرا و وکلای کشورهای دیگر از قبیل آرژانتین،کره و....آثارتاریخی مان را به سرقت می برند و به خاطر اینکه مبادا روابط ما با کشوری بهم بخورد حق اعتراضی هم نداریم. زنده باد این میراث و این مدیریت..

تورج گنجه"

برچسب ها : چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟ - مردم ,اشیای ,میراث ,کشورهای ,آثارتاریخی ,تاریخی ,اشیای تاریخی ,میراث فرهنگی ,برای نمایش ,کشورهای دیگر ,فرهنگی ایران ,میراث فرهنگی ایران ,اشیای
چرا تبادل اشیای تاریخی درکشور صورت نمی گیرد؟ مردم ,اشیای ,میراث ,کشورهای ,آثارتاریخی ,تاریخی ,اشیای تاریخی ,میراث فرهنگی ,برای نمایش ,کشورهای دیگر ,فرهنگی ایران ,میراث فرهنگی ایران ,اشیای
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
میراثی که آغل ان شده است
کاروانسراها با شکوه ترین بناهای ایران در همه اعصار و دوره بودند.پایگاه آمده و شد ملتها و اقوام با فرهنگ ها و سنتهای گوناگون کانون و مرکز دیدار آنها بشمار می رفتند.هزارسال در اوج و شکوه ماندند و به یکباره در عهد ما کمرشان ش ت و به م وبه های وحشت آفرین تبدیل شدند.دراستان مرکزی شرق شهر مامونیه کیلومتر 37 ساوه به بوئین زهرا در روستایی به همین نام کاروانسرایی بود کهنامش آوازه کاروانیان عهد صفوی گردیده بود.این میراث باشکوه ازدوران صفویه به یادگار مانده است که تبدیل به آغل ان شده و متاسفانه به علت عدم رسیدگی ، چندین طاقنمای کاروانسرای شاه عباسی ورده ویران شده و هم اکنون نیز به علت از بین رفتن پی طاقنما ها به مرور زمان در حال ت یب ۱۰۰ درصدی است و نیازمند مرمت فوری است.نسل ها از پی هم می رسند و به هم خواهند گفت که نسلی هویت سوز همه هویت تاریخ ما را به تباهی کشاندند.

image result for ‫ت یب کاروانسرای سراوان‬‎

برچسب ها : میراثی که آغل ان شده است
میراثی که آغل ان شده است
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
مرگ الهه ناهید در بام کرمان
الهه ناهید در بام کرمان می میرد/ فریاد تاریخ شنیده نمی شود

الهه زیبای ناهید دربام کرمان می میرد و ی هم نگران نیست.قرار گرفتن قلعه دختر و قلعه اردشیر در محل زندگی مردم بطوریکه در برخی مواقع فاصله خانه ها تا این بنا تنها عرض یک کوچه است، عدم اجرای فصل های کاوش، قرار گرفتن تأسیسات مخابرات بر روی بلندترین نقطه از دو قلعه از مهم ترین دلایل ت یب این بناها است.این در حالی است که موقعیت جغرافیایی این قلعه ها می تواند دو قلعه را به سادگی به یکی از محبوب ترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند اما به طورقطع می توان گفت تعداد بازدیدکنندگان از این قلعه های کهن شهر کرمان که نام آن ها حتی در شاهنامه هم آماده است هیچ بازدیدکننده ای ندارند و شرایط این بناهای تاریخی هر روز بدتر می شود.این دو بنا در شرق شهر کرمان و بر فراز دو کوه بلند قرارگرفته اند بنایی که ارتفاع کمتری دارد قلعه دختر نامیده می شود و گفته می شود قدیمی تر از قلعه اردشیر است که روی کوهی بسیار بلندتر قرار دارد.بناهای هر دو قلعه از خشت های بسیار ضخیمی ساخته شده اند که با تمام دخ های انسانی و طبیعی و عدم اجرای هیچ گونه عملیات مرمتی اما هنوز هم پابرجا مانده اند و خودنمایی می کنند.
نکته جالب اینکه قدمت این دو بنا از همه بناهای تاریخی کرمان بیشتر است اما به دلیل عدم اجرای طرح های مطالعاتی قدمتشان دقیقاً مشخص نیست اما نام این قلعه ها در کتاب های تاریخی از جمله شاهنامه آمده و نشان از موقعیت تاریخی آن ها دارد.قلعه دختر بیش از قلعه اردشیر آسیب دیده است و دلیل آن هم در دسترس بودن این بنای تاریخی است، این بنا به عنوان معبد آناهیتا یا همان الهه ناهید نیز خوانده می شود که از آن به عنوان الهه باروری نیز یاد می شود اما روزگار کنونی این بنا بیشتر به بنای در معرض نابودی می ماند.
اگر نگاهی به وضعیت این روزهای قلعه اردشیر و قلعه دختر بیندازیم به سادگی می توان شدت ت یب در اطراف این بناها را مشاهده کنیم و نکته عجیب تر اینکه این بناها در شهر کرمان و مقابل دیدگان مسئولان قرارگرفته اند.
ساختمان های اطراف این بناها اکثراً نانی جز اتباع بیگانه ندارند و یا از محله های بسیار قدیمی شهر و با بافت فرسوده محسوب می شوند.هیچ مسیر گردشگری برای معدود افرادی که این بناها تاریخی آن ها را به خود جذب می کند تعریف نشده و عملاً در مسیر بازدید از بناهای تاریخی کرمان و در تورهای گردشگری نیز جای ندارند و تمام این گفته ها مربوط به قدیمی ترین بنای شهر کرمان است.

برچسب ها : مرگ الهه ناهید در بام کرمان - قلعه ,کرمان ,تاریخی ,بناها ,می شود ,الهه ,قلعه دختر ,قلعه اردشیر ,بناهای تاریخی ,الهه ناهید ,تاریخی آن ها ,بناهای تاریخی کرمان
مرگ الهه ناهید در بام کرمان قلعه ,کرمان ,تاریخی ,بناها ,می شود ,الهه ,قلعه دختر ,قلعه اردشیر ,بناهای تاریخی ,الهه ناهید ,تاریخی آن ها ,بناهای تاریخی کرمان
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
مسجد اشترجان میراث عصر ایلخانی
مسجد اشترجان در محله ای به همین نام در شهر ˈایمانشهرˈ از توابع فلاورجان، یکی از قدیمی ترین آثار این شهرستان و بنایی از دوره (بنا به روایتی)سلجوقی -و با توجه به ویژگی معماری ازنگاه ما ایلخانی محسوب می شود.مسجد با مساحت تقریبی یک هزار و 500 مترمربع معماری خاصی دارد و از شاخصه های قابل تامل میراث فرهنگی کشور به شمار می رود.عملکرد مناره های این مسجد همانند بنای منارجنبان بوده که با حرکت دادن یکی از آنها، مناره دیگر نیز به حرکت در می آمده ولی اکنون به دلیل ت یب مناره ها، این ویژگی نیز از بین رفته است.این مسجد شبستانی با محراب قدیمی با 9 طاق و دیواره های بسیار زیبا دارد که روی دیواره ها نیز مکان هایی برای چراغ های پی سوز در نظر گرفته شده است.یکی از مهمترین علل ماندگاری این بنای تاریخی با گذشت هزار سال، وجود سیم های ف ی است که در لابه لای دیوارها به طرز بسیار فنی و ماهرانه ای دور تا دور مسجد تعبیه شده موجب شده اگنبد خانه مسجد جامع اشترجان آسیب ببیند.این مسجد دوازدهم اسفند سال 1315 با شماره 263 درفهرست ملی هم ثبت شده است.

jameh mosque ashtarjan.jpg

این اثرباشکوه دو مناره دارد که بر اثر ت یب پنج متر از ارتفاع آن با قی مانده است و هم اکنون این مسجد در مرکز شهر و در میان تردد خودروهای سبک و سنگین نقش میدان را نیز بازی می کند و همین امر هم در ت یب این بنای ارزشمند بی تاثیر نیست . مسجد جامع تاریخی اشترجان در 20 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

برچسب ها : مسجد اشترجان میراث عصر ایلخانی - مسجد ,مناره ,اشترجان ,ت یب ,بنای ,مسجد جامع ,مسجد اشترجان
مسجد اشترجان میراث عصر ایلخانی مسجد ,مناره ,اشترجان ,ت یب ,بنای ,مسجد جامع ,مسجد اشترجان
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟

مسجدعبای ترکیه که داعیه داشتن لباس مطهرحضرت رسول اکرم ص است به دلیل همین قه مطهر شهرت و اعتبارجهانی پیداکرده است.درموزه های ترکیه ازجمله توپکاپی لباس و دمپایی و دیگر اشیای زیبا و گرانبهایی از حضرت رسول (ص) و بسیاری از ائمه و ان الهی دیده می شود که این خود براعتبار جهانی و جذب سالانه میلیون ها گردشگر منجر شده است. کاخ توپکاپی بخشی به نام موزه ی وجود دارد، یک اطاق کوچک با گنجی که قیمت برای آن نمی توان گذاشت.در این اطاق کوچک زیر میزها و تابلوهای شیشه ای شما اشیا باقیمانده از ان الهی را می بینید که در طی سالها حکومت عثمانی بر سرزمینهای مصر و عربستان و بیت المقدس به دست آمده اند.در واقع این اشیا از کشورهای زیر سلطه عثمانی یا به زور گرفته شده اند و یا توسط پادشاهان آن کشورها به ت عثمانی هدیه گشته اند. یکی از لباس های حضرت زهرا (س) و لباس خونین حسین (ع) هم در این موزه این کشوراست که تنها سالی یک بار در آن صندوق گشوده شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.موزه هایی که تنها اعتبارشان از این آثارمقدس و گرانبهاست.

موزه ترکیه پیراهنی که در کربلا تن اباعبدالله بود/ گنج بدون قیمت در یک موزه/ زره حضرت یحیی با استخوان دست وی +ع

برچسب ها : موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟ - موزه ,لباس ,عثمانی ,ترکیه ,اطاق کوچک , ان الهی
موزه های ترکیه اعتبارخود را از کجا آورده اند؟ موزه ,لباس ,عثمانی ,ترکیه ,اطاق کوچک , ان الهی
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
یکی تکالیف ما را نسبت به آثارتاریخی مشخص کند

یکی ما را نسبت به تکلیف تاریخی مان در برابر آثار باستانی مشخص کند

ضرب المثلی ایرانی که می گوید:هرکه بامش بیشتر،برفش بیشتر،ا با داشتن میلیون ها اثرباستانی برف" مسئولیت ما هم وسیع باید باشدتا گفتارمان و عملمان با ضرب المثلمان با هم جور شوند. مردمان گذشته با دلیل گفته اند "هرکه بامش بیش، برفش بیشتر" و برای اینکه این برف ، بام را روی سرمان آوار نکند در محکمه فردا، باید اکنون را دری م و کتاب های مجسم تاریخ را، بناهای باستانی را دری م. این اصلا در شان مردم فرهنگ دوست و مسئولان ایران خواه مانیست که بشنویم؛ "برای احیاء بناهای تاریخی، قوانین متناسب و کیفی نداریم" این را هم غریبه ای از آن سوی مرز نگفته که از غرض داشتن و مرض داشتنش حرف به میان آوریم و شانه خود را از زیر بار سئوال بیرون بکشیم. از قضا این سخن خودی است که شانه ما را بیشتر به زیر بار می برد. ضرورت احیاء بناهای تاریخی از منظرهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی روز به روز بیشتر می شود اما در مقابل به نظر می رسد که زیر ساخت مناسب برای دادن پاسخ به این ضرورت هنوز مهیا نیستودرمقابل زیرساخت ها زمینه های ت یب و انهدام میراثمان را تسهیل ساخته اند.این خیلی دردمندانه است و تاسف انگیز که "هنوز" زیر ساخت ها فراهم نیست. هنوز درگیر ابهامیم! پس کی و چه ی باید رفع ابهام کند و ما را نسبت به تکلیف تاریخی مان در برابر آثار باستانی که گنج پایا ست مشخص کند؟ گنجی که اگر غبار رنج فراموشی و ابهام را از چهره اش بز م می تواند خود به یک خاکریز در جبهه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود. ما برای احیاء بناهای تاریخی قوانین و مقرراتی در مجموعه های کشور داریم اما این قوانین کارآمد، متناسب، کیفی و پاسخگوی نیازهای ما نیستند ، این قوانین را چه ان و نهادی باید اصلاح کنند؟ آیا مجلس محترم در راس این نهادها نیست؟ چندبار نوشته و عاجزانه از مجلس و ت خواسته ایم قوانین عتیقات و آثارباستانی ایران بعد از هشتاد سال نیاز به ترمیم کلی دارد.توقع ما از مردم و مجلس این است که به میراث کهن نگاه نو داشته باشند و کمربند قانون را چنان محکم بنویسند و درحفاظت آن چنان بکوشند و ببندد که هیچ نتواند گرده از زیر بار مسئولیت بیرون بکشد.

برچسب ها : یکی تکالیف ما را نسبت به آثارتاریخی مشخص کند - قوانین ,بناهای ,تاریخی ,مجلس ,احیاء ,مشخص ,احیاء بناهای ,بناهای تاریخی ,برای احیاء ,هرکه بامش ,برابر آثار ,احیاء بناهای تاریخی ,برای احیاء بناها
یکی تکالیف ما را نسبت به آثارتاریخی مشخص کند قوانین ,بناهای ,تاریخی ,مجلس ,احیاء ,مشخص ,احیاء بناهای ,بناهای تاریخی ,برای احیاء ,هرکه بامش ,برابر آثار ,احیاء بناهای تاریخی ,برای احیاء بناها
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
**میراث فرهنگی و درد سرقت ها

گذشته از تعریف موزه که بارها اشاره های کم و بیش بدان نموده ایم .گفته ایم موزه ها مکانی برای نمایش فرهنگ و تاریخ کشورها هستند. کل یون هویت ملی ملتها و دروازه فهم و دانش و آگاهی،علم و ادب و هنر هستند.،کشورما دارای تاریخی به بلندای انسان های پارینه سنگی و فرهنگی غنی به قدمت منشور کوروش… در این راستا موزه ی ملی ایران یکی از گران بها ترین . موفق ترین موزه های ایران و جهان است. این موزه از دو بخش موزه ایران باستان و موزه دوران ی در دو سختمن مجزا تشکیل شده است که هریک به خوبی نشان از هنر مردمان این مرز و بوم می باشد.و در فرهنگ موزه داری به عنوان موزه ی مادر شناخته شده است. مادری که برای میراث مردم به عنوان فرزندان خود،مادر خوبی نبوده است.و همواره از گذشته دور تا همین ها علاوه برصدها سرقت ناجوانمردانه از موزه ملی در اوایل انقلاب از موزه ملی ایران باستان،

هنوز از نتیجه پیگیری های 15 سکه طلا و نقره و گردنبند از نمایشگاه موزه ملی ایران خبری در دسترس ما نیست. سرقت 385 سکه طلا و نقره و شش قلمدان از بخش ی موزه ملی

سرقت شش قلم شئی نفیس فرهنگی از کاخ نیاوران

سرقت 21 قلم اشیای نفیس از موزه آبگینه و سفالینه

ناپدید شدن ناگهانی یک کتیبه سنگی از موزه ملی

سرقت یک تابلوی گرانبها از موزه هنرهای ملی و یک روطاقچه ای زری از کاخ صاحبقرانیه

ناپدید شدن قرآن خطی از موزه شیراز

ناپدید شدن لوح زرین هخا

ناپدید شدن لوح نقره ای هخا

در جریان این نقل و انتقال یک جفت از الواح ناپدید شد. این ماجرا ۲۰ سال مسکوت ماند زیرا سندی مبنی بر انتقال آن ها به موزه ملی وجود نداشت و ی متوجه مفقود شدن آن ها نبود.همزمان با ورود رئیس جدید به موزه ملی و آغاز عملیات ساماندهی آثار این موزه، خبر گم شدن این آثار و بازجویی از مسئول موزه در خلال سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ انتشار یافت.لوح سیمین پیداشد بازپرونده مفقود شدن لوح زرین به جایی نرسید. هرچند دستگاه قضایی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی در هیچ یک از گزارش های مطبوعاتی خود، نام متهم و روند دادرسی را فاش نکرده اند اما شنیده می شود، متهم به ذوب لوح زرین و فروش طلای آن اعتراف کرده است.

سرقت سه تابلوی نفیس قاجاری از موزه رضا عباسی

سرقت نقاشی های منحصربفرد محمد فرشچیان از موزه سعد آباد در سال 1385

سرقت شش مهره سه هزارساله از موزه ملی در سال 1385

آ ین سرقت از موزه ملی، در یک نقطه با مفقود شدن آثار فرشچیان اشتراک دارد. دست داشتن یکی از خدمه موزه در سرقت. ۲۵ دی ماه ۱۳۸۴، اولین خبر درباره مفقود شدن هشت مهر سه هزار ساله از موزه ملی، انتشار یافت.کارشناسان موزه در جریان بررسی ماهانه ویترین ها، متوجه فقدان شش مهر کوچک متعلق به هزاره اول پیش از میلاد در یکی از ویترین ها شده بودند. بدون آسیب زدن به قفل ویترین، تعدادی از آثار را برداشته و باقی آثار را طوری جا به جا کرده بود که ی متوجه فقدان آنها نشود. تحقیقات، کارشناسان را به یکی از سرویس های بهداشتی موزه کشاند. ۲۵ ساله که به مدت شش سال نظافت چی موزه بود، مخزن آب سیفون دست شویی را مکانی امن برای نگهداری شش مهر مفرغین لرستان و دو مهر نقره با نقش یک زن و نیمرخ یک مرد، یافته بود.

385سکه طلا و شش قلمدان از بخش موزه ی-

ماجرای سرقت ۱۵ سکه طلا و نقره و یک گردنبند از در سال ۱۳۷۰، سرقت ۳۸۵ سکه طلا و نقره و شش قلمدان از بخش ی موزه ملی در سال ۱۳۷۱، ۱۳۷۹، ناپدید شدن یک کتیبه سنگی در سال ۱۳۸۰، سرقت یک تابلوی نقاشی از موزه هنرهای ملی پس از گذشت سال ها هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان در دستگاه قضایی مفتوح است.

مفقود شدن تعدادی از فرش های تاریخی موزه فرش که گفته شد در اثر جابجایی به جای نابجایی برده شده است

سرقت سه مدال تاریخی از موزه مشروطه تبریز

سرقت رونوشت کتاب قانون ابوعلی سینا در آرامگاه شیخ

مفقود شدن گنجینه های تاریخی رامهرمز که هیچ نفهمید که کجا رفتند وچه بلایی برسرمیراث ملت آمد.

و....................... واین قصه هنوز هم ادامه دارد

برچسب ها : **میراث فرهنگی و درد سرقت ها - موزه ,سرقت ,ناپدید ,مفقود ,آثار ,نقره ,موزه ملی، ,متوجه فقدان ,دستگاه قضایی ,انتشار یافت ,موزه هنرهای
**میراث فرهنگی و درد سرقت ها موزه ,سرقت ,ناپدید ,مفقود ,آثار ,نقره ,موزه ملی، ,متوجه فقدان ,دستگاه قضایی ,انتشار یافت ,موزه هنرهای
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد

ملت ها این هراس در دلشان است که آینده میراث فرهنگی شان چه خواهد شد؟ و به این فکر افتاده اند که حتی اگر نمی توانند فرهنگ گذشته شان را زنده کنند لااقل جسم و جسد میراث فرهنگی شان را صیانت کنند که متأسفانه در ایران حتی در شه حفظ و صیانت از جسم و جسد میراث فرهنگی و طبیعی گذشته خود نیستیم.دشمنان یاد گرفته اند که چگونه مردم یک جامعه را از درون تهی کرده و هویتشان را تاراج و به غارت ببرند.نابودی میراث و فرهنگ ملتها که صدها سال است ط لذیذ و گوارایی برای دشمنان شده است هنوز بساط این ط های لذیذ پهن و گسترده مانده است.وقتی ملتی به خواب رود نخستین نشانه این خواب گرفتگی ،فاصله گرفتن مردمش از میراث و فرهنگشان است.دشمن هم دقیقا از همین زاویه حساس به فرهنگ یک جامعه لطمه می زند او ریشه های فرهنگ را می زندمی داند فرهنگ به بنیان ها و ریشه هایش زنده است و وقتی یک فرهنگ بمیرد جامعه می میرد. در جوامعی که روند روبه تزاید ت یب آثار باستانی شتابان بگیرد همه رشته و ریسمان اتصال به گذشته و تاریخ و فرهنگ آنها از هم باز شده و میگسلد. وقتی ملتی خود با تیشه های جهل و بی¬خبری ریشه های مدنی و معنوی و مواریث فرهنگی خویش را از بُن نشانه بگیرد خود زودتر از میراثش میمیرد.مردمی که همه ریشه ها و بنیان ها و پی ها و پایه ها و ستون های استوار مواریث فرهنگی جامعه خود را آسیب پذیرسازند فر نزدیک همین جامعه و فرهنگ و ملت سرانجام نسبت زنده و فعال و پویا و پایای خود را با تاریخ و فرهنگ و مواریث مدنی و معنویشان را از کف داده و از صحنه تاریخ به بیرون رانده خواهد شد.مردمی که درک و فهم عمیق و توجه شایسته وروشنی از میراث فرهنگی نداشته باشند وآنچه که از نیاکان هنرآفرینشان بودیعه رسیده است پاس ندارند برای فردا هم چیزی نخواهند داشت.هیچ مرگی بدتراز مرگ ناشی از مرگ فرهنگ ملتهانیست.

برچسب ها : وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد - فرهنگ ,جامعه ,میراث ,فرهنگی ,مواریث ,تاریخ ,مواریث فرهنگی ,وقتی ملتی ,میراث فرهنگی ,میراث فرهنگی شان
وقتی فرهنگ ومیراث مردم یک جامعه اربین برود پیوند جامعه از هم می گسلد فرهنگ ,جامعه ,میراث ,فرهنگی ,مواریث ,تاریخ ,مواریث فرهنگی ,وقتی ملتی ,میراث فرهنگی ,میراث فرهنگی شان
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
آیا نام شخصیت بزرگی چون پیرنیا می تواند مانع از ویرانی خانه اش شود.؟

خانه پیرنیا میراث زیبا و چشمنواز عصر صفوی درنائین یکی از بناهای مهمی است که حتی نام شخصیت بزرگی چون پیرنیا هم نتوانست مانع از ویرانی آن شود.این اثر در تاریخ 29 شهریور سال 1356 با شماره 995 درفهرست میراث ارزشمند ملی به ثبت رسید.این خانه تاریخی در مقابل مسجد جامع نایین و محله باب المسجد این شهرقرار دارد .این اثرالگوی معماری خانه های کویر مرکزی ایران است که از اجزای مختلف شامل ورودی، دالان ارتباط دهنده، هشتی، صحن یا حیاط، گودال باغچه، ایوان شاه نشین، فضاهای اتاق های سه دری که در دور تا دورحیاط قرار گرفته تشکیل شده است.

در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم شناسی ناییین است . قدمت این خانه حدود 400 سال است از بناهای دوره صفویه است که یکی از قضات علی رتبه دوره صفویه به نام قاضی نور به عنوان حاکم شهر نایین نایین شد و این خانه را بدلیل نزدیک بودن به مسجد ، دیوان خانه قضایی خود قرار داد. این خانه بوسیله بعضی از رجال خاندان معروف پیرنیا از اولاد قاضی نور یداری شد و این خانه تا سال 1349 شمسی در اختیار خاندان پیرنیا بود و به خاطر ارزش های تاریخی این خانه ، از میرزا اخمد خان نایینی آ ین مالک این خانه یداری شد و در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و به عنوان موزه مردم شناسی مورد کاربرد قرار گرفت . معماری این خانه یک معماری کویری است و بصورت گودال باغچه ساخته شده است . طرح گودال باغچه مخصوص خانه های کویری است که از جهت عایق بودن حرارت ، نفوذ ن سرما و گرما و بویژه امکان نشستن آب قناتی که معمولا در خانه های کویری یک رشته آب قنات از آن عبور می کند که این خانه این ویژگی را دارد. قسمت شمالی این خانه رو به آفتاب است ، نور این خانه را تامین می کند و در زمستان ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . در طرفین خانه ، معمولا اتاق هایی است که در فصول مختلف سال استفاده می شود البته در تابستان بیشتر از قسمت پایین که همان گودال باغچه هست ، استفاده می شود.

برچسب ها : آیا نام شخصیت بزرگی چون پیرنیا می تواند مانع از ویرانی خانه اش شود.؟ - خانه ,پیرنیا ,گودال ,نایین ,میراث ,استفاده ,گودال باغچه ,دوره صفویه ,قرار گرفت ,مردم شناسی ,موزه مردم
آیا نام شخصیت بزرگی چون پیرنیا می تواند مانع از ویرانی خانه اش شود.؟ خانه ,پیرنیا ,گودال ,نایین ,میراث ,استفاده ,گودال باغچه ,دوره صفویه ,قرار گرفت ,مردم شناسی ,موزه مردم
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
نای بند ماسوله کویر ایران

روستای زیبا و تاریخی نایبند در بخش جنوبی طبس و در کنار جاده طبس- راور ، در ۱۳۴ کیلومتری نزدیکترین شهر، دیهوک، واقع شده است.این روستایکی از جاذبه ها و واحه ای بر ساحل دو کویر پهناور لوت و دشت کویر است .استقرار روستا بر بلندای کوه و کمبود زمین برای ساخت و ساز، معماری روستا را دارای فرم خاصی کرده و چاره شی نین روستا برای بهره وری بیشتر از فضاهای معماری سبب ساخت بناهایی با مساحت محدود و چند طبقه شده است که از جمله ویژگی ها و ارزشهای معماری روستا محسوب می شود. سکنه، خانه های خود را بدون حد و مرز مشخص با استفاده از گل و شاخ و برگ درختان با تلفیقی زیبا در شیب کوه و دره ساخته اند، بطوریکه بام یک خانه، نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می کند و بر اساس این شیوه معماری، به آن ماسوله کویر نیز اطلاق می شود.کوچه های پیچ در پیچ همراه با فرم چند طبقه ای بناها بر بلندای کوهی که اطراف آن را باغات و نخلستانها در بر گرفته است، منظر فرهنگی قابل ارزشی را در میانه کویر ایجاد کرده است.در مستندات و کتب تاریخی قرون اولیه تاریخ ، نام نایبند به همراه تعریف آن به عنوان استراحتگاه و مأمنی در حاشیه کویر برده شده است که از آن جمله می توان به اصط ی و ابن حوقل اشاره کرد.به عبارت دیگر وجود چشمه های آب سرد و گرم منحصر بفرد در دو ناحیه معروف به زردگاه و دیگ رستم، شاید مهم ترین عامل پیدایش آبادی در این نقطه از کویر بوده است.منظرفرهنگی و زیبای این روستا در فهرست ملی ثبت گردیده است.

برچسب ها : نای بند ماسوله کویر ایران - کویر ,روستا ,معماری ,معماری روستا
نای بند ماسوله کویر ایران کویر ,روستا ,معماری ,معماری روستا
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
اعتیاد به دوست داشتن و عشق ورزیدن به میراث فرهنگی پیدا کنیم

معنی لغوی اعتیاد استفاده مکررازچیزی راگویند.این استفاده درهرچیزی و از هرچیزی برای مردم نکوهیده و ناپسند می نماید اما اگر این اعتیاد و عادت زیاد در استفاده و بهره برداری مردم از میراث و هویتشان باشد هیچ ضرری متوجه آنها نمی شود.مردم اگر در کنار اعتماد به میراث فرهنگی در عشق ورزیدن و صیانت و حفاظت آن به عنوان بخش اعظم هویتی ،به آن اعتیاد داشته باشند این اعتیاد می تواند مانع از تهاجم دشمن به هویت و فرهنگ و درنتیجه تهی شدن جامعه از ارزش های تاریخی شود. شاید اعتیاد مردم به میراث فرهنگی را بتوان فضیلت خواند برخلاف اعتیاد های دیگر که رذیلت محسوب می شوند در توجه بیش از حد به میراث فرهنگی می توان از آن به عنوان یک فضیلت نیک یاد نمود.اگر مردم به میراث و فرهنگ خود عشق بورزند و این عشق به یک عادت همگانی تبدیل گردد این امر موجب حفظ، بازسازی هویت فرهنگی و تاریخی ،سدی و مانعی دربرابر تهاجم فرهنگی و تاریخی و هویتی دشمنان خواهد بود.اعتیاد درزمینه های دیگر یک بیماری مهلک و مرگباراست اما اعتیاد به میراث و تاریخ و فرهنگ ایرانزمین، اعتماد به تاریخ سراسر بالنده و شکوه آفرین کشورمحسوب می شود.باید بدانیم موفقیت پرورش عادات خوب و پیوستگی در انجام عادات خوب و ثبات قدم در انجام عادات خوب است. انسان موفق در واقع باید معتاد به موفقیت شود و این اعتیاد مثبت است که می تواند او را از دیگران متمایز کند.ما با اعتیاد در دوست داشتن و عشق ورزیدن به میراث فرهنگی،می توانیم به صیانت و پاسداری از ارزش های تاریخمان همت بگماریم.

برچسب ها : اعتیاد به دوست داشتن و عشق ورزیدن به میراث فرهنگی پیدا کنیم - اعتیاد ,میراث ,فرهنگی ,مردم ,عادات ,تاریخی ,میراث فرهنگی ,دوست داشتن ,انجام عادات
اعتیاد به دوست داشتن و عشق ورزیدن به میراث فرهنگی پیدا کنیم اعتیاد ,میراث ,فرهنگی ,مردم ,عادات ,تاریخی ,میراث فرهنگی ,دوست داشتن ,انجام عادات
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد

باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد.کنجکاوی درباره گذشته ازهزاران سال پیش وجود داشته و به عبارتی ریشه در حیات و وجود آدمی دارد.مردم همیشه می دانستند که مردمی دیگر پیش از آنها می زیسته اند.لذا دوست داشتند بدانند که کجا؟ چگونه می زیسته اند؟پیش از آنکه علم باستان شناختی و به زبان عام(علم عتیقه شناسی)پای به عرصه ظهور بگذارد اعم از متوئن کهن و جدید و....و دانش آدمی درباره گذشته ناشی از مطالب متون داستان ها و افسانه های شفاهی،تاریخ شفاهی و افه ها،باورها و ....بود که در زمینه آگاهی بخشی نقش مهمی داشتند. اما این همه و پایان کار نبود.آشکار ترین مناطق و ابه های باستانی نگاه مورخان و باستان شناسان را به خود جلب کرد.بشر دوست داشته از راز و رمزهای معماری و سازندگان آن بردارد.تا قبل از آن این یادمان ها و ابه های باشکوه تاریخی را به غول ها و شیاطین نسبت می دادند. احساس قوی تعلق به تبار و تیره،نژاد آدمی را کنجکا.تر نمود تا به جستجوی هویت خود بپردازد.خیلی زود یافت که خاکی که بر روی آن گام بر می دارد منبع ذخایر و گنجینه های کهن است.وقتی نبونیدوس بابلی در سده ششم قبل از میلاد سنگ بنای کاخی که دوهزارسال قبل از او ایجاد شده بود را جستجو نمود به اشیای بسیار دست یافت.او نخست بار سازندگان این بنای با شکوه را صنعتگران(هنرمندان)ورزیده خواند.شاید نوع کار نبونید قرن ششم قبل میلاد با جستجوگران عتیقه تا اوایل قرن نوزدهم میلادی تفاوت چندانی نداشت اما با ظهور علم باستان شناختی، نگاه بشر به گذشته و اشیایی که کشف می گردید تغییر یافت.سوئیتنیوس رومی نوشته است که آگستوس امپراطور روم درسده نخست ق م اسکلت های عظیم حیوانی هیولایی را جمع کرده بودتا آنجه که برخی او را پدر باستان شناسی لقب نهادند.درخاوردور پیشینه کهنترین علاقه به آثار باستانی هم در زمان سلسله سونگ چین بسال های1279-960 یافت.این ها بخشی ناچیز از نشانه ها، ردها و نخستین گام های بشر برای درک گذشته های دورهستند.علاقه به گنجینه ها و آثار تاریخی رشد قابل وصفی پیدا کرد.تا آنجا که جان لیلند به سمت مهم "عتیقه شناس هنری هشتم درسال 1533 م در آمد.جان استو و جان کانیرز درسال های 1603 و 1677 آثار تاریخی و سفال هایی که به دستشان رسید با دقت ویژه ای مورد تحقیق قرار دادند.کارشکنی ها و افه خواهی ها نتوانست مانع از گرایش جوانان و تحصیلکرده ها به دانش عتیقه جویی گردد.جفری مانماثی(مانماسی)درکتاب خیالبافانه شاهان بریتانیا(1136م) از" استون هنج ها" بطرز زیبا نام برد.وعظمت این سنگ باشکوه و اینکه چگونه بدانجا برده شده اند سخن راند.توصیف هایی که در دهه ها و قرن های بعدی مورد استناد باستان شناسان قرار گرفت. وزمانی که تصور قدمت انسان از محدوده حافظه انسان نمی کرد انسان جوکوتین درسال 1921 درغاری به همین نام توسط v.s.p کشف شد که تاریخ جهان را متحول ساخت.و این سرآغازی بر کاوش هایی شد که علم باستان شناختی هویت خود را پیدا کرد.

برچسب ها : باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد - باستان ,عتیقه ,گذشته ,شناسی ,یافت ,هایی ,باستان شناسی ,درباره گذشته ,باستان شناختی ,باستان شناسان ,آثار تاریخی ,منشآ معینی ندارد ,مانند هرحوزه پ
باستان شناسی مانند هرحوزه پژوهشی دیگر منشآ معینی ندارد باستان ,عتیقه ,گذشته ,شناسی ,یافت ,هایی ,باستان شناسی ,درباره گذشته ,باستان شناختی ,باستان شناسان ,آثار تاریخی ,منشآ معینی ندارد ,مانند هرحوزه پ
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
برج پادین درقاب گنجه وگنجینه

انسان همواره با محیط و طبیعت پیرامون خود در ستیز بود. براى مقابله با عوامل طبیعى و غیرطبیعى به دنبال پناهگاهى امن و مطمئن مى گشت.ابتدا به درون غارها وسپس به سمت دشت ها و جلگه ها سرازیر شد.پس از یکجانشینى و ساخت س تگاه به کشاورزى و دامدارى مبادرت ورزید.ساختن ایى با دژ مستحکم و برج و بارو را آغاز کرد. مستحدثاتی در چغازنبیل (هفت تپه خوزستان)، تخت سلیمان (تکاب آذربایجان غربى)، شهر فیروزآباد فارس و ارگ تاریخى بم و دها تل تاریخی گواه این ادعا هستند.درکناربناهایی برای زیست جایگاه ها و پایگاه هایی برای دفاع از خود و شهروندانش بنا کرد.یکی ازآن همه برج پادین است. آبادى مه ادین در مجاورت راه یزد، کرمان قرار داشته وقلعه تاریخى مه ادین نمونه عالی قلعه هاى روستایى دشتى و جلگه اى است این قلعه روستایى خشتى با شکوه و کم نظیر، در تاریخ 7/7/81 به شماره 6143در فهرست آثار میراث فرهنگى کشور به ثبت رسیده است. قلعه مذکور با 2 حصار و باروى دفاعى و برج هاى پیرامون خود، با شکوه و عظمتى خیره کننده در دشت توده آرمیده است. 9 برج مدور ساده با ارائه هاى خشتى در چهار سمت حصار بیرونى و داخلى آن مشاهده مى شود و پلانى چهار گوش دارد. فضاهاى داخلى قلعه در 2 حصار به ارتفاع حدوداً 5/6 متر محصور شده است.هر 2 حصار به صورت چینه اى از خشت و گل ساخته شده و بخش فوقانى آنها فرم و شکل کنگره اى دارد. برج هاى حصار درونى قلعه با ارتفاع تقریبى 8/5 مترداراى تیرکش ها و روزنه هایى براى دفاع است و از حیث تزئینات با فرم هاى هندسى و منظم به صورت خشتى ارائه مندتر از برج هاى حصار بیرونى است.برج دارای در چوبى ورودى، ته است و با گل میخ هاى ف ى تزئین شده است. پهناى درب 2 متر و ارتفاع آن 5/2 متراست و 2 سکوى نشیمن (پیرنشین) در پیرامون آن تعبیه شده است. سردر ورودى داراى قوسى خوش فرم و تیزه دار است و ارائه هاى برجسته با نقوش هندسى در دو طرف دیده مى شود. قسمت بالایى آن نیز داراى تیرکش و تزئینات چلیپایى است. در فاصله بین در اول (حصار بیرونى) و در دوم (حصار درونى)، فضاى هشتى با پوشش چهار بخشى وجود دارد. در این فضا 2صفه 2 اشکوبه (دو طبقه) به عرض 5/2 متر و ارتفاع 1 متر با پوشش تاق آهنگ به صورت جفت یا قرینه ساخته شده و از فضاى زیرین آن جهت نگهدارى کالا استفاده مى شده است. پس از عبور از ورودى به شاه کوچه یا گذر اصلى قلعه مى رسیم که جهت آن شمالى- جنوبى و به پهناى 30/3متر است، کوچه ها و گذر هاى فرعى قلعه، شرقى- غربى و به عرض حدود70/1 متر هستند. ساماندهى فضاهاى داخلى قلعه داراى نظمى خیره کننده است.درون قلعه فضاهاى گوناگونى از قبیل اصطبل، بخش مس ى (شاه نشین و عام نشین)، انبار نگهدارى کالا، فضاى عمومى یا مذهبى و … به چشم مى خورد. فضاى شاه نشین یا ارباب نشین قلعه در مرتفع ترین بخش بنا (بالاى فضاى ورودى) قرار دارد و بر تمامى فضاهاى داخلى و محوطه خارجى مشرف است. پوشش بیشتر فضاهاى درونى، تاق آهنگ است و داخل آنها تاقچه و رف وجود دارد.اتاق هاى اشکوب پایین جهت نگهدارى احشام و طبقه فوقانى جهت س ت و زندگى مردم بوده است. امکان دستیابى به طبقه بالایى از طریق راه پله اى باریک و خشتى میسر مى شود. فضاهاى داخلى اندود کاهگل شده اند و اندازه خشت هاى استفاده شده در ساختار کالبدى آنها 23*23 سانتى متر است. برج هاى داخلى قلعه 2 اشکوبه است، پوشش اشکوب اول گنبدى است و راه پله به سمت بالا بصورت مدور و ما یچى است. ارتفاع برج هاى داخلى از لب حصار تا بالا 30/2 و ارتفاع حصار داخلى 6 متراست. ضخامت جرز برج داخلى 60سانتى متر و قطر برج هاى داخلى در قسمت پایین حدود 10 متر است. در قسمت شرقى قلعه، چاه قنات عمیقى به چشم مى خورد که احتمالاً آب مورد نیاز قلعه از این مکان تأمین مى شده است. فاصله میان 2حصار در ضلع جنوبى 15 متر و در ضلع شرقى 5/8متر است. در این فاصله فضاهاى متعددى شکل گرفته است. متأسفانه به دلیل گذشت زمان و نیز عدم توجه کافى، این قلعه زیبا در معرض ت یب، فرسایش و نابودى است. در سال هاى گذشته برخى اقدامات جزئى مرمتى و حفاظتى در بنا صورت گرفته است که با توجه به نیازهاى مرمتى و اهمیت بنا بسیار کم و ناچیز است.

برچسب ها : برج پادین درقاب گنجه وگنجینه - حصار ,داخلى ,قلعه ,فضاهاى ,برج هاى ,فضاى ,فضاهاى داخلى ,برج هاى داخلى ,حصار بیرونى ,وجود دارد ,حصار درونى
برج پادین درقاب گنجه وگنجینه حصار ,داخلى ,قلعه ,فضاهاى ,برج هاى ,فضاى ,فضاهاى داخلى ,برج هاى داخلى ,حصار بیرونى ,وجود دارد ,حصار درونى
عنوان وبلاگ : گنجه و گنجینه
منبع :
Facebook Twitter Google Plus Digg Share This RSS
چشمه اطلاعات، خبرها و مقالات را بصورت کاملا اتوماتیک از منابع فارسی دریافت و طبق قوانین و مقررات با ذکر منبع بازنشر میکند. با توجه به ذکر منبع اطلاعات چشمه هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد و در صورت مشاهده محتوای نا مناسب میتوان بر روی گزینه “درخواست حذف ” در صفحه مورد نظر کلیک نمود.
All rights reserved. © Cheshme 2016-2017 Run in 0.29 seconds
RSS